Viktigaste insikterna från Tidskriftsdagen 2017

Torsdag 9 november 2017

Den 8 november 2017 arrangerades Tidskriftsdagen på Cirkus i Stockholm. För dig som inte var där (eller inte kommer ihåg allt) kommer här en summering av de viktigaste insikterna. Dela gärna till kollegor och vänner!

Årets programledare Irena Pozar (chefredaktör för Veckorevyn.com och Social Media Manager på Bonnier Magazines & Brands) och Helle Klein (chefredaktör och vd på Dagens Arbete) inledde Tidskriftsdagen med att tala om #Metoo och kampanjens påverkan på bland annat tidskriftsvärlden.

Sedan hälsades dagens överraskningsgäst, kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, välkommen. Hon öste beröm över tidskriftsvärlden: Tidskrifterna behövs mer än någonsin! Kulturministern talade också om vikten av att stärka det fria ordet samt en annan ”otvetydig målsättning”: ”Dawit Isaak ska släppas”. Bah Kuhnke var även  tydlig med att Sverige stod klara att genomföra sänkningen av digitalmomsen, så snart EU har beslutat om möjligheten.

Alica Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister. Foto: Anette Persson

”Vi behöver mer av er – mer fördjupande samtal. Tidskrifterna ger mig nya perspektiv varje vecka”
– Alice Bah Kuhnke

Robin Raven, Vice President, Reader and Product Strategy på The Economist: Så bygger The Economist sitt varumärke. 

Hur gör The Economist för att bygga och bibehålla ett av världens starkaste tidskriftsvarumärken? Robin Raven från den klassiska brittiska tidskriften The Economist berättade att de stora annonstappen haft stor påverkan på tidningen de senaste åren. Ändå har Economist ökat sina intäkter. Hur? Bland annat genom att helt enkelt ta bättre betalt för sin journalistik. Economist har ökat kostnaden för prenumerationer och börjat låsa in och ta betalt för digitalt innehåll: ”Över hälften av våra intäkter kommer idag från prenumerationer.”

Robin Raven, The Economist

”Läsarna ska betala för journalistiken, oavsett hur den distribueras.” – Robin Raven, The Economist

Vi lever i en digital era och läsarna är, menade Robin Raven, beredda att betala för bra innehåll. ”Kolla bara på Spotify och Netflix.” Economist har sett till att vara där läsaren finns (och genom omfattande undersökningar lista ut vad målgruppen vill ha). Exempelvis i sociala medier som Snapchat, där de har haft en enorm utväxling. ”Det mesta av vårt innehåll konsumeras utanför vår egen plattform idag.”

En konkret åtgärd har varit att anlita kompetens som faktiskt vill vara med och driva den digitala omställningen och som har kunskap om de nya digitala plattformarna. Den viktigaste frågan för framtiden? Att bygga en stark relation till läsarna.

2 x case: Det våras för digitala läsarintäkter

Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och den digitala produktutvecklingen på DN och DI,  berättade att Dagens Nyheter för tre år sedan startade en satsning på digitala prenumeranter. Resultatet idag? ”120 000 digitala prenumeranter som i huvudsak läser på sajten.” Den viktigaste faktorn för att lyckas har varit en gedigen satsning på innehållet, berättade Anna Åberg Hellsén.

Anna Åberg, Dagens Nyheter. Foto: Anette Persson

”Att miljoner människor betalar för Netflix beror inte på att de haft en genial marknadsföringsstrategi i första hand, utan ett innehåll med hög kvalitet.” – Anna Åberg, Dagens Nyheter

Hon delade med sig att ett konkret tips till tidskriftspubliken: ”Se över ert innehåll. Det som har fungerat i print, borde även fungera att ta betalt för online.” En tröskel har varit att förändra kulturen på DN, som har arbetat målmedvetet för att få redaktionen att arbeta mot tydligt uppsatta digital mål. Och att se till att finnas i de plattformar där läsarna finns.

Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare ATL / LRF Media, berättade att även de lyckats bra med en digital omställning. Genom att identifiera utmaningarna och sedan förändra organisationen (bland annat genom att anställa en digital strateg) utifrån de insikterna, har man tagit betydande steg i rätt riktning: bland annat har LRF Media ökat kunskapen om de digitala läsarna, börjat ta betalt för premiuminnehåll på online och gjort en medveten satsning på ett innehåll som ”känns i hjärta och mage”.

Så löser vi branschens utmaningar

Fantastic Studios lotsade publiken genom ett antal viktiga frågeställningar för framtiden. Publiken delades in i par och fick tips om hur man på bästa sätt kan driva en idéprocess samt själva generera en mängd olika idéer på kort tid.

Tidskriftsdagen 2017 Bilden får användas fritt av Sveriges Tidskrifter, och i sammanhang som handlar om Tidskriftsdagen, fotografens namn ska anges. Annat nyttjande av bilden; vv kontakta fotografen

Den kollektiva idéutvecklingen kretsade kring frågan: ”Hur skulle vi kunna skapa en produkt/tjänst/kampanj som gör tidskriftsjournalistik till det hetaste år 2020?”. Resultatet blev ett stort antal idéer som ni kommer kunna ta del av på vår samlingssida för Tidskriftsdagen inom kort.

Case: Så granskade Breakit gigekonomin

Näst på tur var Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson från Breakit som berättade om wallraffgranskningen av de hajpade mattjänsterna Foodora och Uber Eats.

Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson, Breakit. Foto: Anette Persson.

”Vi ville spränga internet” – Erik Wisterberg, Breakit

Föredraget kretsade i huvudsak kring hur Breakit skulle lyckas få ett brett genomslag med sin granskning som sajten kallar ”Sveriges första liveraff”. Breakit valde, förtutom mer traditionell publicering, att livesända på Facebook när reportern cyklade runt, för att låta läsarna i realtid ta del av grävet från första parkett. Engagemanget blev rekordstort. 200 kommentarer strömmade in på två timmar och räckvidden på Facebook blev en kvarts miljon. När sedan de stora riksmedierna plockade upp livegrävet spillde det över i trafik till den egna sajten. 100 000 läste artikeln på sajten och  Stefan Löfven delade den på sin Facebook-sida. ”Det blev ett enormt medialt genomslag för en liten ekonomisk insats.”

Facebook som plattform för journalistik

John Severinson, Media Partnerships at Facebook and Instagram, berättade om ramverket Facebook Journalism Project. John underströk att Facebook vill ”bli en bättre partner för medieföretag” och lyfte bland annat upp det växande segmentet video. ”Användarna visar att de vill ta del av mer videoinnehåll. Facebook går nu mot en mer kvalitativ riktning och episodiska format.”

John Severinson, Facebook. Foto: Anette Persson.

Facebooks ambition är, sade John Severinson, att skapa bättre säkerhet och förutsättningar för journalister på plattformen, varför man bland annat inför ”safety-riktlinjer” för journalister (läs mer här: facebook.com/journalists). Angående fake news-debatten slog John Severinson fast att: ”Finansiellt och politiskt motiverade aktörer försöker missbruka Facebook, och vi gör allting för att komma tillrätta med det.”

Panel: Hur ser relationen mellan tidskrifterna och it-jättar ut?

Stina Abenius (publicistisk direktör Aller media), Lars Dahmén, vd Bonnier Magazines & Brands), John Severinson (Media Partnerships at Facebook and Instagram) och Farshad Shadloo (nordisk kommunikationschef på Google & YouTube) samtalade i en panel om svårigheterna och möjligheterna i samarbetet mellan publicister och it-jättar.

Stina Abenius försäkrade att Aller medias enskilda varumärken har svårt att skapa stora plattformar själva och därför är samarbetet med Google och Facebook något positivt. ”Vi har alltid samarbetat, med allt från posten till butiken, det här är bara ett nytt typ av samarbete. Men om Facebook börjar skapa innehåll som konkurrerar ut oss, då får vi problem.”

Paneldiskussion, Tidskriftsdagen.

Lars Dahmén ville avdramatisera att det finns en stor motsättning mellan it-jättarna och tidskrifterna, tvärtom finns en jättemöjlighet att nå ut. Men han riktade också kritik mot Facebook och Google, som han menar ibland lovar lite mer än de har täckning för. ”Vi kan inte bromsa det här, vi ska bejaka. Men vi publicister måste också kunna tjäna pengar på samarbetet, och där finns en utmaning.”

Lars Dahmén i diskussion på Tidskriftsdagen 2017.

I viss mån är vi konkurrenter, sade Farshad Shadloo, men vi gör också massor tillsammans. Farshad berättade att Google arbetar kontinuerligt med att komma tillrätta med fake news-problematiken. Men han underströk också utmaningen, som bland annat ligger i att 15 procent av sökningarna varje dag är helt nya: ”Och vem ska avgöra vad som är sant och inte? Jag tror inte att någon i det här rummet vill lägga publicistiskt ansvar på sociala medier eller en sökmotor.”

Farshad Shadloo, Google, i diskussion på Tidskriftsdagen 2017.

John Severinson förklarade att Facebook gärna vill ha ett utökat partnerskap med exempelvis tidskrifter, ”men publicisten måste alltid motivera sitt eget användande”.

Case: ”Sana” på omslaget skapade rubriker

Kine B. Hartz, chefredaktör för den norska tidningen Costume, skapade omslaget med Iman Meskini, som spelade karaktären Sana i den norska tv-serien Skam. Omslaget fick ett enormt genomslag, även utanför landets gränser, på grund av det unika i att en muslimsk kvinna med hijab fanns på omslaget. På Tidskriftsdagen berättade hon om tidningens viktigaste strategi efter publiceringen: Att säkra Costume som avsändare.

Kine B. Hartz, Costume. Tidskriftsdagen 2017.

”95 procent av mottagandet var positivt. Och genomslaget var priceless. Det visar att världen vill ha mer mångfald.” – Kine B. Hartz, chefredaktör Costume.

Har man en spännande, exklusiv, intervju så sprids det lätt överallt om man släpper materialet fritt, förklarade hon. Genomslaget kan bli stort, men med resultatet att få i slutändan faktiskt köper tidningen. Därför beslutade Kine att bara lägga ut omslaget och några få citat, men inget mer, vilket blev en lyckad strategi.

Panel: Representation i media

Maja Bredberg (pr-strateg Forsman & Bodenfors och grundare av mångfaldsprojektet Stockholm Open), Cissi Elwin (chefredaktör tidningen Chef) och Devrim Mavi (kanslichef Fi, tidigare chefredaktör för tidningarna Arena och Hotellrevyn) deltog i en panel som handlade om ”Mångfaldstänkande bortom klyschorna. Hur gör vi för att nå och möta alla läsare?”

Cissi Elwin berättade att tidningen Chef aktivt arbetar med en uttalad mångfaldsstrategi. Chef har även haft temanummer som kretsat kring ”Vit makt” och arbetar kontinuerligt med att förändra den traditionella bilden av en chef.

Maja Bredberg underströk vikten av en jämlikhetspolicy på företag, organisationer och redaktioner. ”Det är svårt att tänka ‘det här ska jag bli när jag blir stor’ när man inte vet att jobben finns”, sa Maja Bredberg som är en av initiativtagarna till Stockholm Open, som arbetar för att öppna dörren till arbetslivet och öka mångfalden på byråerna.

Devrim Mavi sa bland annat att mångfaldsarbetet har gått framåt men gav också en känga till publiken: förändringen går för sakta, och den går långsammare i tidskriftsvärlden än på andra områden. ”Representation är en stor demokratisk uppgift men det finns också ekonomiska incitament, vi invandrare vill också köpa tidningar.”

Tidskriftsdagen 2017 Bilden får användas fritt av Sveriges Tidskrifter, och i sammanhang som handlar om Tidskriftsdagen, fotografens namn ska anges. Annat nyttjande av bilden; vv kontakta fotografen

 

Fördomspodden live med Emil Persson

Senare på kvällen skulle Emil Persson vinna tidskriftspriset för Årets journalist, men det visste han inte när han utsatte Robert Brännström (KIT), Jonna Bergh (STYLEBY), Helena Rönnberg (Icakuriren) och Erik Wahlin (Affärsvärlden) för sina fördomar om respektive tidning. Fördomspodden är en stor framgång för tidningen Café och den har fått ett stort lyssnarantal på kort tid.

Tidskriftsdagen 2017 Bilden får användas fritt av Sveriges Tidskrifter, och i sammanhang som handlar om Tidskriftsdagen, fotografens namn ska anges. Annat nyttjande av bilden; vv kontakta fotografen

Emils fördomar om de fyra tidningarna och deras redaktioner var både slående och humoristiska och gav många skratt i publiken, samtidigt som inslaget avslutade Tidskriftsdagen 2017. I skrivande stund är det oklart om podden kommer att publiceras online, men håll utkik här på Sverigestidskrifter.se framöver.

Mer läsning

Här hittar du vår samlingssida Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2017.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.