“Vi som gillar oberoende journalistik måste slipa argumenten”

Torsdag 18 december 2018

Barbro Janson Lundkvist, chefredaktör Allt om tidskrifter

Ungefär 12 000 ton potentiellt läckande kärnavfall kunde ha hamnat i jorden om inte tidningen Sveriges Natur avslöjat vad som var på väg att hända. Publiceringen fick följden att förslaget stoppades.

Bra journalistik får ofta sådana konkreta effekter. Det finns mängder av exempel på det. Men trots att journalistik kan åstadkomma stordåd talar vi sällan om effekten av en publicering. Många redaktioner saknar mätbara mål, och dokumenterar inte heller vad de åstadkommer. Det är däremot givet på många kommunikationsavdelningar där kampanjer följs upp och mäts på både höjden och bredden.

Den här hösten har frågan om organisationspressens oberoende varit ett hett debattämne. I debatten möts ofta två olika diskurser. Den ena handlar om kommunikationsstrategier, mätbara mål och effekt. Den andra handlar om journalistiska principer, demokrati och värderingar.

Men att säga att journalistik är bra för demokratin räcker inte alltid som argument för att en organisation ska fortsätta att satsa på sin tidskrift. Vi som gillar oberoende medlemstidningar måste slipa argumenten, och jobba hårdare med att förklara vad journalistik faktiskt åstadkommer. Kanske genom att redaktionen själv formulerar mätbara mål, och följer upp dem.

Allt om Tidskrifter, omslag nummer 4 2018Från och med det här numret av Allt om Tidskrifter är jag ansvarig utgivare och tidningen har fått en oberoende ställning gentemot Sveriges Tidskrifter. I mina ögon är det ett klokt beslut, som känns rätt i tiden.

Barbro Janson Lundkvist
Chefredaktör och ansvarig utgivare för Allt om Tidskrifter
Du kan prenumerera gratis på tidningen och nyhetsbrevet.

– Mycket klimatsnack – men för lite verkstad
Visst görs en del journalistiska satsningar på klimatfrågan. Men hur många av er har en miljöpolicy på jobbet? Som inte är en papperstiger? Det är dags att ta miljöfrågan till en konkret och lokal nivå, på arbetsplatsen.

+ Digitala läsarintäkter växer
När vi skrev om digitala läsarintäkter för 1,5 år sedan var stora delar av tidskriftsbranschen fortfarande noviser på detta. Nu lanseras nya initiativ på löpande band, senast ut är Aller medias Svensk Damtidning.

PRENUMERERA

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.