”Vi ska våga driva kvinnofrågor”

Torsdag 12 februari 2018

#taställning

Amelias redaktion tar gärna ställning. Från vänster: Elin Johansson, Hannah Bergroth, Camilla Samuelsson, Hanna Nyström, Pernilla Ericson, Maria Sognefors, Cecilia Björk, Michaela Rosenback, Elin Börjesson, Christine Träff och Lisa Widell. Saknas på bilden gör Åsa Brolin och Ulrika Sandh.

Text: Jennie Aquilonius / Allt om Tidskrifter
Foto: Jessica Segerberg/ Allt om Tidskrifter

Amelia använder statistik för att hitta frågor som engagerar målgruppen. Nu driver tidningen uppropet #ägnatten för att uppmärksamma att många kvinnor känner sig otrygga ute i mörker.

– Poängen med Amelia är att läsaren ska känna sig starkare efter att ha läst oss. Då är det viktigt att vi vågar driva kvinnofrågor, säger Maria Sognefors, chefredaktör för Amelia.

För att kunna göra det måste hon veta vad kvinnor tycker, och då är statistik bra. Vid årsskiftet 2016/2017 gjorde Amelia en undersökning där 1 000 kvinnor i åldern 25–50 år svarade på frågor om allt från otrygghet till ekonomi och alkoholkonsumtion. Resultatet visade bland annat att tre av fyra kvinnor kände sig otrygga utomhus i mörker.

Siffrorna ledde till kampanjen #ägnatten som bland annat tar upp siffror från undersökningen, mäns ansvar, kända kvinnors trygghetsstrategier och en löpargrupp som springer tillsammans på kvällen. Maria Sognefors menar att det finns risk att sådana här kampanjer får motsatt effekt och blir skräckpropaganda. Därför är det viktigt att också presentera lösningar.

– Jag vill att folk ska tänka längre, tänka ”Men ska det vara så här? Nej det ska det inte, jag skapar en Facebookgrupp i mitt område, går ut och springer tillsammans med andra, eller sätter press på politikerna för bättre gatubelysning eller gratis taxi hem efter ett visst klockslag.

#taställningLäs hela reportaget #Taställning här >>.

Resultatet från Kantar Sifos undersökning används också till fler upprop, till exempel #ägdinframtid som handlar om vikten av en trygg ekonomi.

Tidningen har även samarbetat med Dove i kampanjen #realbeauty, som utmanar dagens skönhetsideal. På ett av Amelias omslag log Carin da Silva med halva ansiktet sminkat och halva osminkat.

Maria Sognefors tyckte att det hela var spännande; ämnet kändes viktigt eftersom många kvinnor känner press att vara perfekta, samtidigt riskerade hon försäljningssiffror eftersom hon inte tidigare haft en osminkad kvinna på omslaget.
Att ta ställning tillsammans med ett kommersiellt företag var speciellt.

Det var viktigt för mig att bestämma vem som skulle vara på omslaget och vara med vid plåtningen. Dove gav mig stort förtroende och det var också viktigt att vi hade gemensamma grundvärderingar, annars hade det varit svårt att driva en kampanj tillsammans.

Amelia
Plattformar: Tryckt tidskrift (26 nummer per år, upplaga 53 100), amelia.se, Instagram, Facebook.
Ges ut av: Bonnier Magazines & Brands.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.