“Vi gifter ihop vårt redaktionella kunnande med e-handel”

Torsdag 10 oktober 2018

Daniel Frodin

Ett nytt samarbete inom Bonnierkoncernen kan ge Bonnier Magazines & Brands nya intäkter från e-handel. “Det känns jättekul”, säger Daniel Frodin, ansvarig för den nya e-handeln på tidskriftsförlaget.

Tillsammans har Bonnier Magazines & Brands och syskonföretaget Adlibris startat Bondeco, en ny inredningsbutik på nätet. Bondeco är en blandning mellan en e-butik och en inspirationssajt. Här blandas tips från Bonnierägda tidningarna Sköna Hem, Allt i Hemmet och Lantliv med inredningsvaror som går att köpa på nätet. De båda Bonnierföretagen är delägare i Bondeco och delar på vinsten.

– Vi gifter ihop vårt redaktionella kunnande med e-handel. Bakgrunden är att vi ville ta reda på hur vi kan samarbeta mer inom Bonnierkoncernen, säger Daniel Frodin, publisher och ansvarig för Bondeco på Bonnier Magazines & Brands.

Redan 2016 pratade han och Henrik Oscarsson, som är COO på Adlibrisgruppen, om att hitta former för samarbete. Inom det svenska inredningssegmentet fann Bonnierföretagen sin gemensamma nisch.

– Vi gjorde utblickar internationellt och såg att de största inredningsmagasinen i Holland och även i Tyskland har blivit stora e-handlare, berättar Daniel Frodin.

Under många år har e-handel också varit ett intäktsben för de stora svenska förlagen. Egmont Publishing har gjort flera investeringar inom nordisk e-handel. Egmont har i dag sex nätbutiker, som till exempel Outhnorth, Jollyroom, Bagaren och Kocken och Med24. Aller media har nätbutiken Aller media shop och Aller medias titlar Allas, Allers, Femina, Svensk Damtidning, Må Bra, Året Runt, Hemmets och Matmagasinet har också eegen försäljning.

Bonnier Magazines & Brands har sedan tidigare en begränsad nätförsäljning på bonshop.se, där säljs bland annat prenumerationspremier som tidskriftsförlaget har på lager. Under Bonnierkoncernen finns även varumärket Happy Green, som är en e-handel för hälsoprodukter.

Daniel Frodin ser inget värde för Bonnier Magazines & Brands att ensam driva e-handel

– Bonnier Magazines & Brands ska inte bli e-handlare. Vi köper inte in egna system utan litar totalt på Adlibris. Att vara e-handlare i dag innebär stora logistiska utmaningar och det överlåter vi med varm hand till Adlibris, säger Daniel Frodin.

Adlibris står för lager, logistik och system för e-handeln på Bondeco, samtidigt som Bonniertitlarna Sköna Hem, Allt i Hemmet och Lantliv kan väcka intresset för Bondeco hos de inredningsintressade i Sverige. Bonniertitlarnas redaktioner tipsar Adlibris inköpare om nya varumärken och kollektioner på den svenska inredningsmarknaden.

Tidskrifternas redaktioner skriver också tipsen på sajten, som då är märkta med respektive varumärke.

– Vi ger en bra redaktionell inramning med sådant som fördjupar inredning. Du kommer få en större redaktionell upplevelse om du går in på Bondeco jämfört med en vanlig e-handelssajt, säger Daniel Frodin.

Bondeco marknadsförs nu bland annat via nyhetsbrev till tidningsprenumeranter, rabatterbjudanden och banners. Adlibris gör även Google-annonsering för Bondeco.

Inom en snar framtid kommer man kunna ta del av köperbjudanden från Bondeco också på till exempel Sköna Hems sajt. Småningom kommer även Bonnier Magazines & Brands influencers att ingå i satsningen. Tillsammans tjänar de båda koncernsyskonen på e-handeln och breddar utbudet för Bonnierkoncernen.

– Man måste ha stor respekt för att e-handel är stort och komplext. E-handel handlar om långsiktighet och man måste kunna och tycka om det segmentet man ska sälja till. Ha respekt för långsiktigheten, tipsar Daniel Frodin.

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och vårt magasin Allt om Tidskrifter. Det är helt gratis och kommer i mailen varannan vecka, och i brevlådan fyra gånger per år.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.