Veckans Affärer växer med rekordfart – så här lyckas de

Torsdag 27 september 2017

Åsa Uhlin, chefredaktör Veckans Affärer

Veckans Affärer växer i rekordfart i just nu. Enligt färska räckviddssiffror från Orvesto Näringsliv ökar tidskriften mest i svensk ekonomimedia – plus drygt 19 procent. Sajten va.se fortsätter samtidigt att notera rekordintresse och har i snitt 250 000 unika läsare per vecka, en ökning med 112 procent det senaste året enligt KIA-index. Sveriges Tidskrifter pratar med chefredaktören Åsa Uhlin om tidskriftens succéartade nätverkssatsning, digitala strategier och viljan att förändra svenskt näringsliv. >>

Ni gör en imponerande ökning i senaste Orvesto Näringsliv (19,2%). Vad ligger till grund för detta?
– Vi satsar hårt och tydligt på att både ge affärsnytta och inspiration till vår målgrupp: små och medelstora företag som växer. Jag är helt övertygad om att Veckans Affärers läsare märker vårt engagemang och intresse för det som driver framtidens affärer – digitaliseringen, hållbarhetsfrågorna, det sociala entreprenörskapet. Redaktionen har arbetat länge och envist och nu börjar det ge frukt. Sedan tror jag att många uppskattar att Veckans Affärer står för något, att vi vill förändra svenskt näringsliv.

Ni är dessutom landets snabbast växande affärssajt just nu. Hur gör ni för att locka en kvarts miljon besökare till va.se varje vecka?
– Även på sajten jobbar vi ju med ett magasinstänkande – vi plockar ut det vi själva tycker är intressant och väljer bort en hel del av pliktbevakningen. Dessutom är vi enormt framgångsrika i sociala kanaler, vilket naturligtvis driver trafiken ytterligare. VA:s webbredaktörer arbetar också väldigt medvetet med läsardata på olika sätt, för att hitta material som attraherar och intresserar.

Hur viktiga är nya initiativ som ”Veckans Affärers VD-Nätverk” – på vilket sätt stärker det varumärket i stort och tror du att den typen av initiativ även kan spilla över och stärka exempelvis räckvidden för printmagasinet?
– Jag tror att det är jätteviktigt, både för tidningen och för att bredda bilden av vad vi gör. Nätverket har på kort tid blivit Sveriges största och det riktar sig till personer med vd-uppdrag i alla typer av företag. Den omvärldsbevakning vi levererar där ligger helt i linje med VA:s journalistik – frågor om vad händer i omvärlden, varför framtidstrenderna ser ut som de gör och hur det enskilda företaget behöver anpassa sin strategi efter dem.

Vad har ni på gång framöver?
– Vi tittar såklart på fler varianter av nätverk, behovet av att mötas och diskutera frågor som berör ens eget jobb tycks bara öka i vår digitala tid. Sedan planerar vi diverse satsningar i samband med att Veckans Affärers klassiska kartläggning av näringslivets mäktigaste kvinnor fyller 20 år den 7 mars 2018. VA var först att göra journalistik av den sneda maktfördelningen mellan kvinnor och män i näringslivet och det är en av de frågor vi fortsätter att driva.

Affärsmagasinet Veckans Affärer ges ut av Bonnier Business Media 12 gånger per år. Tidningen fokuserar på  internationella affärstrender, näringslivets hetaste branscher, affärsstrategier och närgångna personporträtt. 

Veckans Affärer, Affärsvärlden och Driva Eget uppvisar alla tvåsiffriga procentuella ökningar av räckvidden i senaste Orvesto Näringsliv, rapporterade Dagens Media nyligen.

Text: Johan Kellman Larsson

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Trydells

    Trydells är specialister på tidskrifter och vi vet vikten av effektiva och säkra flöden. Nära 200 titlar går genom tryckpressarna varje år och nästan ingen är den andra lik. Hör av er till oss så berättar vi mer. Vi gillar tidskrifter helt enkelt.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.