Vagabonds nya chefredaktör: ”Ett personligt drömprojekt”

Torsdag 3 maj 2017

Fredrik Brändström, chefredaktör Vagabond

Fredrik Brändström – som haft olika roller på Vagabond sedan 2006 – är sedan 1 maj ny chefredaktör för Sveriges största resemagasin. Sveriges Tidskrifter tog ett snack med Fredrik om nycklarna bakom Vagabonds starka position, hur han planerar att utveckla tidningen och hans personliga drömprojekt (som snart ser dagens ljus).

Grattis till nya jobbet! Hur vill du vidareutveckla tidningen framöver, finns några konkreta tankar?
–  Tack! Ja, det känns jätteroligt. Vi gjorde en ganska omfattande omgörning av tidningen i höstas som nu börjar falla på plats, och läsarna verkar uppskatta den nya formen. Så i det inledande skedet kommer jag inte att dra igång några gigantiska omorganiseringar, utan jobba med att ytterligare vässa på kvaliteten. Ännu vassare vinklar och texter, ännu bättre bilder, ännu mer inspirerande och överraskande form. Jag har haft ett stort inflytande över innehållet i tidningen även som redaktionschef så trogna läsare kommer nog att känna igen sig.

Printmagasinet går stabilt upplagemässigt. Enligt TS senaste siffror har ni i stort sett samma upplaga 2016, som ni hade 2015. Vad gör ni rätt?
–  Vi har en bred mix som spänner från det väldigt folkliga och kommersiella tillinitierade reportage från smala destinationer som Kirgizistan. Det tycker jag gör oss unika i Sverige. Vagabond lägger också stor vikt vid det personliga berättandet, det tror jag många läsare efterfrågar idag, vi vågar vara personliga och subjektiva och även kritisera om vi tycker något är fel.

Vagabond borträknat, vilket är världens bästa resemagasin just nu?
– Tyvärr så blir jag svaret skyldig där. Jag brukar köpa amerikanska Outside, de har en del bra grejer, och även Lonely Planet Magazine ibland. Men annars så inspireras jag oftare av andra typer av tidskrifter än renodlade resemagasin.

Har ni något spännande på gång framöver som du kan berätta om?
– 17 maj släpper vi Vagabonds årliga resebarometer, en oberoende undersökning om svenskarnas resvanor, som vi gjort sedan 2010, i samarbete med Europeiska ERV.  I juni släpper vi även boken ”Roadtrip”,  en inspirationsbok om bilresor i USA. Det är ett lite av ett personligt drömprojekt, där jag varit redaktör och huvudförfattare. Vagabond har gjort mycket handfasta guideböcker genom åren men detta är en av de första böckerna vi gör som går mer mot ”coffee table-bok”-hållet.

— Vagabond är Sveriges största resemagasin. Tidningen utkommer med tio nummer per år och riktar sig till privatresenärer.
— Fredrik Brändström tog över chefredaktörskapet på Vagabond den 1 maj efter Tobias Bestelid, som blir presschef på Visita, Svensk Besöksnäring.
— Boken ”Roadtrip: klassiska resor längs USA:s vägar” släpps i mitten av juni. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Stibo Graphic

    Stibo Graphic erbjuder Nordens största produktionskapacitet och har det i särklass bredaste utbudet i stora moderna rullpressar med allt ifrån 16-sidiga till 80-sidiga tryckpressar. Det ger en oöverträffad flexibilitet och leveranssäkerhet.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.