Unn Edberg: ”Viktigt att mediebranschen vågar tänka nytt”

Torsdag 27 april 2017

Unn Edberg, TidskriftspoddenI avsnitt 24 av Tidskriftspodden gästar Unn Edberg – en blytung profil i Tidskriftssverige. Vad ser hon för trender i magasinsvärlden? Och hur tycker hon att vi ska ta oss an de stora utmaningarna i en föränderlig medievärld?

Unn Edberg är vice vd för tidningen Chef, sitter i styrelsen för intresseorganisationen Utgivarna samt för Norra Västerbottens dagstidning Norran. Hon är även en flitig bloggare för Resumé och ordförande i Sveriges Tidskrifter – som ligger bakom Tidskriftspodden. Hennes olika spännande roller gör att hon är ständigt uppdaterad med det senaste från tidskriftsvärlden. Nyligen besökte hon konferensen Digital Innovators Summit i Berlin. Vad hon tog med sig därifrån – bland annat det senaste kring riktad journalistik och rörligt – berättar hon mer om i Tidskriftspodden.

– När det gäller digital utveckling står sig Sverige bra i relation till resten av Europa.

Intervjun med Unn Edberg kretsar också en hel del kring tidskriftsvärldens växande ambitioner att ta betalt av läsarna på nätet.

– Det finns flera som redan lyckas bra med detta. Råd & Rön, Resumé och tidningen Journalisten är tre svenska exempel. Norges motsvarighet till Ny Teknik har nyligen rullat ut en betalvägg som de lyckas bra med.

Därmed inte sagt, påpekar Unn Edberg, att det är ett självändamål för alla tidskrifter att ta betalt för journalistik på nätet.

– Varumärkenas utvecklade satsning på resor, event och andra kringaktiviteter är spännande att följa. Det kanske räcker att journalistiken finns där som byggare av trovärdighet, och att det sedan är andra saker vi tar betalt för. Det behöver inte vara fel.

Vad har hon för styrkor?

– Jag  är bra på att uppmuntra människor att tänka nytt, vilket jag tror är viktigt för hela mediebranschen just nu. Att våga utveckla produkten och affären.

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby #22 Johan Såthe. #24 Margret Atladottir.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Trydells

    Trydells är specialister på tidskrifter och vi vet vikten av effektiva och säkra flöden. Nära 200 titlar går genom tryckpressarna varje år och nästan ingen är den andra lik. Hör av er till oss så berättar vi mer. Vi gillar tidskrifter helt enkelt.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.