Trendfrukost 2018: “Bilden av det dåliga Sverige sprids lättare”

Torsdag 19 februari 2018


Johan Såthe från Resumé

En chefredaktör som försökte undvika att uppfinna hjulet på nytt, en digital aktivist som sett styrkan i online-rörelsernas framväxt och grundaren av en engelsk-svensk nyhetstjänst som sett baksidan av samma sak. Talarna på årets Trendfrukost gav tre olika perspektiv på medieutvecklingen. För dig som missade Trendfrukosten kommer här en summering.

90 procent av läsarna mer nöjda efter omgörningen

Först ut att tala var Johan Såthe. Han blev chefredaktör på Resumé för två år sedan och mycket har hänt sedan dess. Tidningen har funnits sedan år 1950 där breddningen av innehållet gått från reklambranschen till att också lyfta mediebyråer och kommersiell tv. Konkurrensen har ökat, vilket tvingat Resumé att förändra journalistiken och bli ännu mer fördjupad.

”Resumé har ett starkt varumärke där kärnverksamheten är journalistik, bra journalistik”- betonar Johan.

Johan Såthe menar att det fanns en populär tidning som gick bra, men att det behövdes något annat. Där utmaningen de senaste två åren varit att hitta de nischade produkterna som målgruppen är redo för.

Exempel på detta är att det tidigare fanns fyra olika nyhetsbrev som kompletterade Resumés erbjudanden, som gjordes av frilansjournalister. Vilket gjordes om, och man gick över till att göra nyhetsbreven själva.

”Som reporter blir jobbet bättre om man sitter på en redaktion än hemma” säger Johan.

Redaktionen började sedan experimentera med olika publiceringsverktyg som bland annat resulterade i en app.

Resumés tre insikter kopplat till omgörningen:

  • Det finns en viss problematik att jobbat inom tidskriftsbranschen en lång tid och sen gå över till att bli digital, då det kan saknas en viss teknisk kompetens.
  • Skisser samt analyser gällande vad som fungerar och inte behövs vid en omgörning. Resumé tog hjälp av byrån Content Innovations.
  • Det går inte att göra allt perfekt från början. Detta blev tydligt vid lanseringen att vissa saker måste fortsätta att justeras och tänkas om.

Efter omgörningen gjordes en undersökning som visade att så mycket som 90 procent av resumés läsare ansåg att tidningen blivit bättre efter omgörningen.

”Vi vann också Tidskriftspriset för Årets omgörning, som ett kvitto på att man gjort något bra som var värt allt arbete som låg bakom”- avslutar Johan.  

Fotnot: Efter att Trendfrukosten genomförts kom beskedet förra veckan om att Johan Såthe lämnar Resumé efter två år på posten som chefredaktör.

Facebookgrupper som skapar räckvidd och engagemang

Amanda Oxell

Nästa talare var Amanda Oxell, som har många bollar i rullning. Hon jobbar som strateg på mediebyrån Wavemaker men är också grundare av Annonsrådet, krönikör på Resumé insikt och digital aktivist. Amanda lyfter frågor som berör etik kopplat till reklam- och medievärlden men också hur digitaliseringen kommer att påverka vårt samhälle och gör redan idag. Samt också hur digitaliseringen kan användas för att göra gott.

Enligt Amanda Oxell kommer de framtida 15 åren innebära en större förändring än vad vi sett de senaste 100 åren. År 2045 beräknas datorernas intelligens att överskrida människans. Detta gör att datorerna kommer att vara de mest intelligenta på jorden. Med det som faktum menar Amanda att detta påverkar allt vi gör idag, samt att vissa jobb som idag är beroende av människor kommer att avvecklas. Vi bör därför planera för det men också vara medvetna om att en förändring redan har satts i rullning.

Kampen om jämställdhet och mot rasism har pågått i århundranden. Kopplat till detta lyfter Amanda några exempel som genom digitaliseringen skapat större förändring och engagemang på bara några månader än någonsin tidigare. Här ingår #METOO-rörelsen och kritiken mot en av H&M:s senaste reklamkampanjer.

Vidare påverkar Facebook via i sina algoritmer, vad som visas vid inloggning på sajen. Resultatet har blivit  att den organiska räckvidden förändras där du som privat person når ut till 2-10 procent av dina följare, medan du i en låst Facebook-grupp når upp till åtta gånger fler.. Detta blir ett effektivt sätt för opinionsbildare att nå t. Något som resulterat i en maktförskjutning enligt Amanda Oxell. Resultatet blir att företag tvingas ta ställning för att inte riskera affärsmässig förlust.

 

En Sverigebild i radial förändring

Paul Rapacioli

Sista talaren denna morgon var Paul Rapacioli som är grundaren av nyhetssajten The Local. Sajten grundades 2004, finns idag i nio länder och når ut till omkring fem miljoner människor.

Paul pratade om hur bilden av Sveriges förvrängs i andra änder och används som ett vapen. Genom att nyheter misstolkats och förvrängts har rubriker skapats om hur Malmö gestaltats som Europas farligaste stad, eller att Sverige blivit så våldsamt att människor flyr tillbaka till krigszoner istället för att stanna i landet. The Local utmanar dessa negativa rykten om Sverige, men försöker också ge kontexten av händelserna. Paul Rapaciolo har nyligen släppt boken Good Swecen, Bad Sweden som belyser de senaste årens förändringar av Sverigebilden.

”Nyheter har utan tvekan en stor påverkan på samhället, där Sverige blivit ett debattverktyg”- menar Paul.

Varför Sverige?

  •      Sverige är en värderingsmässig ytterlighet
  •      Sverige är framgångsrikt – Då det jämfört med resten av världen är ett av de främsta länderna att leva i.
  •      Sverige är okänt – Människor i andra länder vet helt enkelt inte tillräckligt om landet för att kunna avgöra om det dom ser om landet är falska eller inte.

Vidare menar Paul Rapacioli att sociala mediers roll är avgörande här. Där bilden av ”dåliga” Sverige helt enkelt sprids lättare och snabbare.

Tydligt blir här hur digitaliseringen har två sidor. Där Amanda Oxell lyfte fram hur digitaliseringen kan användas för att göra gott och lyfta samhällsfrågor som jämställdhet medan Paul Rapacioli pekar på hur den också kan förvrida information som kan skapa förvirring och osanning.

 

Text: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslagGlöm inte Teckna en gratis prenumeration på vår tidning Allt om Tidskrifter och vårt nyhetsbrev, för fler uppdateringar om branschen.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.