Tre tidskriftsförlag berättar: Så jobbar vi med SEO

Torsdag 5 mars 2018

 Ansvariga från tre tidskriftsförlag om hur de jobbar med sökmotoroptimering.

Ansvariga från tre tidskriftsförlag om hur de jobbar med sökmotoroptimering.

Text: Max Byström / Allt om tidskrifter

Läs även: Medierna + Google = It’s complicated
De traditionella medieföretagen pressas hårt av IT-jätten Google. Relationen känns inte bekväm. Men det är förstås helt omöjligt att göra slut med internets förstasida.

Ulf Magnusson, Alma TalentUlf Magnusson, vd Alma Talent

Har arbetet med SEO intensifierats de senaste åren hos er på Alma Talent?
– Ja, det har det. Vi har jobbat mycket med optimering av befintlig content, teknisk SEO.
 Vilka identifierar ni som de viktigaste områdena att jobba med inom SEO?
– Fram till nyligen teknisk SEO som https, redirects, taggning av innehåll och så vidare. Framöver kommer ökad fokus att hamna på innehåll.
 Vilka är de stora trenderna just nu?
– HTTPS, snabba laddningstider, AMP, structured data, alltså extra sökinfo i sökresultaten.
 Hur ser er relation till Google ut?
– Vi har ingen relation till Google vad gäller SEO. Däremot köper vi en del trafik via AdWords.
Upplever du att Google gynnar journalistik framför till exempel bloggar?
– Ja lite, i bemärkelsen att de gynnar Google news, som gynnar de journalistiska nyheterna framför blogginlägg.
Hur viktigt är bildsökningar och röstsökningar för er? Jobbar ni aktivt med det?
– Mindre viktigt då det inte generar trafik till våra sajter. Sedan Google ändrade bildsöket är det inte värt att lägga energi på det.

Lisa Kierkegaard, digital affärsutvecklare på Aller mediaLisa Kierkegaard, digital affärsutvecklare på Aller media

Har arbetet med SEO intensifierats de senaste åren hos er på Aller media?
– Aller media har i många år jobbat med SEO. Vi försöker alltid jobba effektivt med alla våra distributionskanaler. SEO är inget undantag.
Vad identifierar ni som de viktigaste områdena att jobba med inom SEO?
– Vi prioriterar att leverera relevant innehåll, att anpassa metadata på våra sajter så Google förstår vad vi vill förmedla, sen eftersträvar vi alltid att följa Googles regler samt jobba med länkar på ett relevant sätt.
Vilka är de stora trenderna just nu?
– Röstsök, AMP, backlinks, quick answers, rich visuals, personliga varumärken och som alltid bra innehåll. Eventuell länk till ordlista?
Hur ser er relation till Google ut?
– Vi har en bra relation till Google, tycker jag. Vi jobbar inte bara med SEO utan använder oss av flera av Googles verktyg och tjänster.
Upplever du att Google gynnar journalistik framför till exempel bloggar?
– Google gynnar alltid bra innehåll. Om du är en duktig bloggare eller en duktig journalist spelar mindre roll. Överlag är det oftast det journalistiska innehållet som Google föredrar, men det beror endast på att få bloggare vet hur man skriver för Google.
Hur viktigt är bildsökningar och röstsökningar för er? Jobbar ni aktivt med det?
– Vi jobbar aktivt med att SEO-anpassa vårt material och vi kommer naturligt att fånga upp nya typer av sökningar såsom röstsökningar via vårt analysarbete.

Thomas Eriksson, digital chef, Egmont Publishing (numera publisher Metro)

(sedan artikeln skrevs har Thomas Eriksson bytt jobb och han är nu publisher på Metro)

Thomas ErikssonHar arbetet på Egmont Publishing med SEO intensifierats de senaste åren?
– Ja, vi har gjort flera insatser – både med hjälp av teknisk expertis och genom utbildning av redaktörer.
Vilka identifierar ni som de viktigaste områdena att jobba med inom SEO?
– Tekniskt sett är givetvis viktigt med en bra sajtstruktur, snabba laddtider etc. Men det absolut viktigaste är ganska enkelt: gör det bästa innehållet för din målgrupp. Tänk på publiken först och främst. Strukturera upp ämnen och sätt en innehållsplan. Generellt rankar vi väldigt högt på Google inom våra nischer.
Vilka är de stora trenderna just nu?
– AMP är en stor trend, men känns ändå ganska svalt. Användarvänlighet genom laddtid, ej störande annonser och liknande trycks det hårt på från browser och Google-håll. Och det är ju bra. Att jobba med evergreen content, alltså tidlöst innehåll, är en trend sedan länge, och där behöver vi bli bättre.
Hur ser er relation till Google ut?
– Den är väl mer eller mindre obefintlig. De ändrar något, vi försöker anpassa oss, och så vidare.
Upplever du att Google gynnar journalistik framför till exempel bloggar?
– Ja. Men det baseras mer på känsla än på fakta.
Hur viktigt är bildsökningar och röstsökningar för er? Jobbar ni aktivt med det?
– Nej, än så länge jobbar vi inte aktivt med det.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.