Tre tidskrifter: Det gör vi på kvinnodagen

Torsdag 7 mars 2018

8 mars 2018 Vian Tahir, Helle Klein, Isabella Iverus

Feministisk fest eller granskning av jämställdheten? Allt om Tidskrifter frågade tre chefredaktörer om deras tidning gör något särskilt på Internationella kvinnodagen.

Vill du läsa fler såna här artiklar? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och vår tidning Allt om Tidskrifter här >>.

“Vi håller en stor fest”

BANG. Vian Tahir. Foto: Angela LarssonFör Sveriges största feministiska och antirasistiska tidning, Bang, är det självklart att uppmärksamma Internationella kvinnodagen. Det är faktiskt en 15-årig tradition.
– Vi håller en stor fest med stöd från Stockholms stad den 8 mars för att fira, peppa och samla kraft på Internationella kvinnodagen. Årets fest hålls på Nalen och vi får bland annat se Ortens bästa poeter Jami Faltin och Suad Omar, berättar Vian Tahir, chefredaktör för tidskriften Bang.
Bang-festen gästas också av dansgruppen Juck och bland andra hiphoparna Lash och Yung Titties.
– För oss som är en feministisk och antirasistisk kulturtidskrift är Internationella kvinnodagen en av de största och viktigaste högtiderna. Det är en dag då vi kan blicka bakåt på vad vi åstadkommit och se framåt på vad vi ska uppnå.
Bang ges ut av en ideell förening med samma namn och finansieras med bland annat prenumerationsavgifter och stöd från Kulturrådet.

Foto: Angela Larsson.

Helle Klein, Dagens Arbete“Frukostseminarium om jämställdhet”

DAGENS ARBETE. Industriarbetarnas tidning, Dagens Arbete, publicerar krönikan “Låt tjejerna äga motorrummet” på webben i samband med Internationella kvinnodagen. “Så män, kliv år sidan. Och kvinnor, ta plats under motorhuven”, skriver bilmekanikern Rikke Henriksen bland annat.
Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein är dessutom själv engagerad som moderator för ett frukostseminarium om kvinnors arbetssituation i industrin som hölls tidigare i dag, torsdag.
– Jag leder ett frukostseminarium om jämställdhet och industriarbetare på Urban Deli med anledning av Internationella kvinnodagen, berättar Helle Klein innan seminariet.
Fackförbundet IF Metall ordnade frukostsamtalet med syfte att bredda #metoo-samtalet om sexuella trakasserier till en diskussion om kvinnors arbetssituation i den mansdominerade industrin.

Isabella Iverus, Kommunalarbetaren“Årets alla dagar tillhör båda könen”

BYGGNADSARBETAREN. Ett år gjorde Byggnadsarbetaren en hel tidning med bara kvinnor i inför 8 mars.
– Men det är ganska länge sedan nu. Just i år tror jag inte att vi gör något speciellt på kvinnodagen, men vissa år har vi gjort det, berättar Isabella Iverus, chefredaktör för Byggnadsarbetaren.
Tidningen ges ut av LO-förbundet Byggnads och utkommer med 12 nummer på år. Isabella Iverus är noga med att poängtera att alla dagar på året är frågor som rör kvinnors situation viktiga.
– Att ta upp kvinno- och jämställdhetsfrågor är jätteviktigt för oss som bevakar byggbranschen. Det ingår i vår dagliga bevakning och är inte något som vi tänker på bara en gång om året. En kvinnodag är visserligen bra men enligt mig tillhör årets alla 365 dagar båda könen.

Foto: Magnus Liam Karlsson

Håll utkik efter fler satsningar

Självklart är det fler tidskrifter som gör något extra på Internationella kvinnodagen. Här är två ytterligare exempel:

  • VeckoRevyn lyfter i filmformat fram orättvisorna som kvinnor möter varje dag och varför kvinnodagen behövs. 
  • Kommunalarbetaren publicerar en sammanställning av vilka reformer tre kvinnodominerade LO-förbund vill se för att öka jämställdheten. 

Text: Matilda Nilsson

8 mars
Internationella kvinnodagen firas för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation världen över. På initiativ från FN är det sedan 1977 en officiell dag.
Källa: Wikipedia

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.