Travrondens galopperande succé

Torsdag 29 augusti 2017

Travrondens chefredaktör Joakim Svensson

När International Media Awards nyligen avgjordes vann tidningen Travronden två av de tyngsta klasserna: Bästa sajt och Bästa längre berättande. Sveriges Tidskrifter intervjuar Joakim Svensson, chefredaktör för landets största och mest anrika travtidning – som tack vare en skarp digital nysatsning och en redesign av printtidningen vuxit rekordartat. ”Sedan årsskiftet har antalet digitalt betalande kunder ökat med över 300 procent.”

Vid prestigefyllda International Media Awards lyckades ni med någonting i hästväg: ni vann pris både för bästa sajt och bästa längre berättande – och slutade dessutom topp tre i ytterligare två kategorier. Hur har ni lyckats med allt det här?
– Först och främst är det ett fint bevis på att svensk journalistik står sig väl i världen. Travjournalistiken är inget undantag.
– Sen har vi på Travronden gått igenom en synnerligen utmanande tid, inte bara med den vikande pappersmarknaden, utan också för att vi ska ställa om till en mer digital framtid och har gjort det under en turbulent tid där ett flertal mångåriga medarbetare valt att hoppa av och istället starta konkurrerande verksamhet med miljardärer i ryggen. Men vår tämligen unga redaktion har stått rakryggade och kämpat beundransvärt, inte minst med att förbättra nyhetsarbetet och vässa vårt längre berättande. Nu blev vi prisade och nominerade för just sajten och det längre berättandet, vilket förstås är extra kul. Det finns många hos oss som förtjänar ett extra omnämnande, men i första hand vill jag lyfta fram lagarbetet.

Hur arbetar ni för att möta läsaren 2017, är ni lika på bettet digitalt som i print?
– Under våren gjorde vi en omfattande redesign av print där vi gav bilden mer lyskraft och berättande och sporten större synlighet. Det har varit uppskattat, både på stallbackarna i landet, men också av våra läsare, som för första gången på länge blir fler och fler. Det är en häftig känsla att växa i en tid av branschstrukturell motvind.
– Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att vi är ännu mer på bettet digitalt. Vår nyhetssajt snurrar numera under dygnets alla vakna timmar. Vi har avslöjat en rad större nyheter och är på plats såväl lokalt som regionalt och internationellt på alla större tävlingar och vi skriver mycket mer om sporten och alla passionerade och härliga människor runt den.
– Dessutom har vi infört ett längre digitalt berättande som har ökat lästiderna väsentligt. Vi har ökat trafiken kraftigt och når numera en väldigt stor publik via sociala medier, Facebook, Youtube och alla våra tjänster som Travfakta, Horserunner, Breedly, med mera.
– Sedan årsskiftet har antalet digitalt betalande kunder ökat med över 300 procent och vi ser ingen avmattning. Nu vill vi bli ännu snabbare, mer fördjupande och även förbättra den digitala spelinformationen inför de stora travtävlingarna.

Du lämnade Expressen 2015 för att sadla om och gå till Travronden, vad har du tagit med dig från kvällstidningsvärlden in i det nya jobbet?
– Jag var kanske inte det mest naturliga valet som chefredaktör. Det var modigt av vår vd, Daniel Livensjö, och styrelsen att ge mig, eller rättare sagt idéerna, chansen. Från tiden på Expressen (och innan det Dagens Nyheter) tar jag med mig många lärdomar. Det var en fantastisk tid där jag insåg värdet av samarbete, av hängivenhet och av ambition. Allt går om man bara vill det tillräckligt mycket. Vilket är precis vad redaktionen på Travronden visat nu.
– Sen vill jag vara noggrann med att poängtera att det inte är jag som gör det stora jobbet. Det är medarbetarna. Vi har plockat in oliktänkande, oväntade och nya röster in i det dagliga samtalet.

Har Travronden något spännande på gång framöver som du kan berätta om, hur ska ni lyckas rida på den här framgångsvågen?
– Vi gjorde nyligen en kampanj kopplad till våra galapriser som gav flera hundra nya digitala prenumeranter…och mer kommer, så klart. Vi lanserar snart en ny och förbättrad betallösning digitalt, vilket är nödvändigt för att göra process smidigare, vi utökar mängden spelinformationen på nätet, där vi bland annat är dubbelt regerande mästare i V75-tipsligan för alla landets tidningar, och sen har vi en del intressanta diskussioner inom travet som jag tror kan överraska en och annan.

— FAKTA Travronden
Travronden är Sveriges största travtidning sedan 1932. Tidningen ges ut 104 gånger per år och har en upplaga på 26 300.

— FAKTA/INTERNATIONAL MEDIA AWARDS
International Media Awards är en prestigefylld tävling för travmedier i hela världen. Priset har delats ut i många år och vinnarna kommer från flera av de mest ansedda travmedierna i världen, bland annat Le Trot och Trav- og Galoppnytt. 

Text: Johan Kellman Larsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Stibo Graphic

    Stibo Graphic erbjuder Nordens största produktionskapacitet och har det i särklass bredaste utbudet i stora moderna rullpressar med allt ifrån 16-sidiga till 80-sidiga tryckpressar. Det ger en oöverträffad flexibilitet och leveranssäkerhet.