Tidskriftspodden avsnitt 22 – Johan Såthe

Torsdag 30 mars 2017

Han är chefredaktör på branschtidningen Resumé, som nyligen genomförde en stor omgörning av pappersmagasinet. I avsnitt 22 av Tidskriftspodden gästar Johan Såthe och pratar om tidskriftsbranschens utmaningar, hur Donal
d Trump förändrar medielandskapet och varför branschen borde snegla mer mot Netflix. 

Johan Såthe chefredaktör Resumé

I december 2015 tillträdde Johan Såthe som chefredaktör på den anrika branschtidningen Resumé. Han kom då närmast från Affärsvärlden, men hade tidigare arbetat på just Resumé som reporter i tio år. Han hade också hunnit med att skriva reportageboken Tv-fabriken samt varit redaktör för ett mediemagasin i TV8. När han tog över Resumé-rodret så sa han att den främsta utmaningen var att utveckla Resumé digitalt. Hur har han lyckats så här långt? Och hur har tankarna gått i och med den alldeles färska omgörningen av den klassiska printprodukten?

– När vi kom ut varannan vecka, som vi gjorde tidigare, då blev det varken hackat eller malet. Vi kan göra mycket bättre fördjupning och analys nu, när vi utkommer en gång i månaden, säger Johan Såthe.

Tidskrifts- och medieföretag har en stor utmaning i att hänga med rent tekniskt idag, menar Resumés chefredaktör.

– Titta på hur Spotify och Netflix fungerar, det är den typen av funktionalitet som människor vill ha. Är det för krångligt så hoppar man av. Där har vi och andra en stor utmaning.

Resumé omgörning

Till stor del handlar det för dagens tidskrifter att lyckas förbli relevanta och vara trogen sitt varumärke, menar Johan Såthe. 

– Det finns ingen naturlag som säger att man måste tjäna mest pengar på pappersannonser bara för att det såg ut så för femton år sedan. Det gäller att se framåt, och inte i backspegeln. 

– Jag tror att papperstidningen kan göra ett fortsatt jätteviktigt – men annorlunda – jobb.

Och det finns positiva exempel, tidskrifter som lyckats både med journalistiken och affären, säger Johan Såthe.

– Offside, Filter, Affärsvärlden, DI Weekend. Men det gäller att våga utveckla pappret.

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:


Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.