Tidskriftspodden avsnitt 21 – Malin Vessby

Torsdag 16 mars 2017

Malin Vessby chefredaktör Hemslöjd

Malin Vessby bossar över Hemslöjd – Sveriges största tidskrift om slöjd och hantverk. I avsnitt 21 av Tidskriftspodden berättar hon om hur Hemslöjd med hjälp av en ambitiös form och ett fördjupande redaktionellt innehåll lyckas nå ut till en bred publik. ”Jag tänker på sportjournalisten Erik Niva som brukar säga att genom fotboll kan man skriva om hela världen. Precis samma sak gäller för slöjden.”

Det har regnat priser över Hemslöjd under de senaste åren. Tidskriften har utnämnts till årets kulturtidskrift i både Sverige och Norden och har vunnit Publishingpriset som årets facktidskrift fem år i rad (!). 2013 vann tidningen dessutom Årets Omslag på Tidskriftsgalan. Chefredaktören Malin Vessby strävar alltid efter att leta sig  långt bortom allfartsvägarna för att möta de människor som förändrar världen med bara händerna. En av Hemslöjds framgångsfaktorerna, menar hon, är att tidningen inte är ett dugg trendkänslig.

– En av de saker som vi gör rätt, är att vi inte försöker göra rätt. Vi sätter inte upp fingret i luften för att känna var vindarna blåser, utan vi gör en tidning som vi själva tror på.

Malin Vessby menar att slöjd inte alls är ett smalt ämne – tvärtom är det ”superbrett”.

– Jag tänker på sportjournalisten Erik Niva som brukar säga att genom fotboll kan man skriva om hela världen. Precis samma sak gäller för slöjden.

Malin Vessby berättar i Tidskriftspodden att hon inte håller med Frida Boisen som nyligen gick ut i Expressen menade att syslöjd i skolan bör bytas ut mot programmering. 

– Jag tycker det är extremt provocerande. Och jag tycker framförallt att det är exempel på en kunskapssyn som är extremt smal och som bara är kopplat till huvudet. Jag tänker att hon kan inte ha slöjdat särskilt mycket själv.

kollage Tidningen Hemslöjd

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.