Tidskriftspodden #5: Karin Lennmor & Helle Klein

Torsdag 1 juni 2016

Karin Lennmor och Helle Klein

I avsnitt 5 av Tidskriftspodden möts Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete och Karin Lennmor, chefredaktör på Svensk Damtidning. Helle och Karin deklarerade i vintras att de skulle lansera en ny podcast. ”Vi tar över där Mattsson och Helin slutar”, sa Karin till Resumé. Men någon podcast har det inte blivit. Vad hände?

I Tidskriftspoddens femte avsnitt säger Helle Klein att hon är kritisk till den existerande poddfloran: ”I många poddar är det bara herrar som sitter och maler i det oändliga.”

I Tidskriftspodden slår Helle och Karin ett slag för fler oheliga allianser inom tidskriftsvärlden. “Jag vet inte vad våra danska ägare tycker om att vi samarbetar med Dagens Arbete – men jag tror på att hitta fler oheliga allianser, säger Karin Lennmor.

Helle: “Vi har gjort jättebra samarbeten med bland annat Läkartidningen, Kommunalarbetaren och Svenska Dagbladet. Det handlar om att få ett genomslag för journalistiken.”

Karin Lennmor vänder sig mot den negativa bild av tidskriftens utveckling som sprids som ett mantra: ”Det går inte alls dåligt för tidskrifterna, papperstidningen är en strålande affär”.

Helle instämmer: “Papperstidningen är en enormt stark annonsförmedlare, det går inte att blocka en annons i en papper.”

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app.
Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din pod-app och ladda ner till din smartphone.

Om du vill lyssna på tidigare avsnitt direkt i datorn klickar du här.

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Lyssnaren får en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.