Tidskriftspodden #18 – Ebba Bonde

Torsdag 2 februari 2017

Ebba Bonde, Tidskriftspodden avsnitt 18

Olov Carlsson, chefredaktör Dagens SamhälleVill du lyssna på Olov Carlsson? På grund av tekniskt strul blev länken fel i vårt senaste nyhetsbrev. Klicka här för att komma till Olov Carlsson-avsnittet.

I avsnitt 18 av Tidskriftspodden gästar Ebba Bonde, en av landets mest tongivande magasinsformgivare. ”Jag älskar form. Men form är inte tillräckligt intressant för mig– om jag inte får fylla den med bra innehåll.”

Ebba Bonde är en av landets mest ansedda tidnings- och magasinsformgivare. Hon har bland annat arbetat på Dagens Nyheter, Vi Läser och Fokus samt med bokformgivning för de större förlagen. Just nu jobbar Ebba Bonde med en omgörning av Svenska Dagbladet, samtidigt som hon är AD på tidningen Konstnären (som nominerades till Tidskriftspriset 2016 i kategorin Årets omgörning).

I Tidskriftspodden berättar hon varför hon lämnade Fokus ifjol.

– Det var högt tempo och vi hade väldigt höga ambitioner. Och vi skulle med relativt små medel försöka leverera en produkt som hade Newsweek och Time Magazine som förlagor. Jag kan inte sticka under stol med att det var ganska slitigt.

Efter att Fokus bytte ledning och inriktning kände Ebba Bonde att det var naturligt att gå vidare.

– Fokus var min bebis. Och så tror jag många kände som jobbade där då. Vi hade ett nästan sjukt förhållande till tidningen. När jag slutade var jag därför tvungen att helt och hållet släppa tankarna på den.

Statusen för magasinsomslaget är hög i dagens snabba, digitala värld, menar Ebba Bonde. Särskilt statusen för ”idéomslag” har vuxit.

– Kolla på Trump-valet. Hur många skruvade omslagsbilder har vi inte sett i våra flöden på honom? Eller efter attacken mot Charlie Hebdo i Paris, hur många varianter på Eiffeltornet såg vi inte? Man vill idag på ett snabbt sätt kunna dela svåra och komplicerade skeenden i en slagkraftig bild. I dagens sociala medier-klimat är det oslagbart.

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Om du vill lyssna på tidigare avsnitt direkt i datorn klickar du här.

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.