Tidskrifternas viktigaste valfrågor

Torsdag 13 juni 2018

valmanifest-puff

Bra journalistik från oberoende medier är en av demokratins grundbultar. Men i dag pressas vår bransch från flera håll. Nya konsumtionsmönster, konkurrensen från globala internetplattformar, desinformation och ett minskat förtroende för traditionella medier är några av de stora utmaningarna.

Tidskriftsbranschen behöver få förutsättningar att skapa sunda affärsmodeller för att kunna fortsätta producera den journalistik som utgör grunden för vårt fria samhälle. Det handlar om rätt momsregler, tydlig upphovsrätt och rättvisa konkurrensvillkor.

Det här valmanifestet innehåller våra viktigaste förslag för att stärka svensk tidskriftsjournalistik. Här får du också veta var riksdagspartierna står i våra frågor.

Sveriges Tidskrifters valmanifestLäs hela Sveriges Tidskrifters valmanifest (pdf)

Innehåll:
MOMSEN PÅ DIGITALA TIDSKRIFTER
PUBLISHERS RIGHT
KONKURRENS PÅ LIKA VILLKOR
SJÄLVREGLERING AV MEDIEETIKEN

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter

Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.