Tidskrifterna är mediernas regnskog

Torsdag 17 maj 2017

Anders MalmstenKRÖNIKA. För drygt 10 år sedan ville jag kartlägga alla Sveriges tidskrifter. Tillsammans med Resumé planerade jag ett event och en tjock rapport med alla fakta. Mina döttrar och alla deras kompisar hyrdes in under ett påsklov. Hundratals tidskrifter lånades av Sveriges Tidskrifter och vi skannade, räknade annonssidor och registrerade allt från lösnummerpris till TS-upplaga.

Några tusen timmar senare landade vi i att branschen omsatte 7 miljarder kronor. I databasen (som sedan hamnade hos Sveriges Tidskrifter efter att medieanalytikern Olle Lidbom hade drivit den under några år) hade vi 1700 titlar.

När Sveriges Tidskrifter nu tagit ett ännu större grepp och kartlagt branschens ekonomi baserat på 4 500 titlar, får vi för första gången ett riktigt helikopterperspektiv på Tidskriftssverige. Från den här höjden blir en massa intressanta observationer möjliga.

Det första resultatet som sticker ut, är att branschen omsätter 8 miljarder kronor. Även om många titlar har tappat i omsättning sedan jag kartlade dem har man nu bland annat räknat med hela kundtidningssektorn. Då stiger omsättningen. 8 miljarder är en väldig massa pengar, mer än Dagens Nyheter, Aftonbladet, Sveriges Radio och Expressen omsätter tillsammans.

Men de fakta som jag främst fastnar för är de som visar branschens enorma variation. Tidskrifterna är i sanning medievärldens regnskogar. Här finns inte bara en enorm bredd i innehåll (från klassiska Bergsmannen med Jernkontorets Annaler till Ducatus ”ett magasin om att leda och arbeta i kyrka och begravningsverksamhet”) utan här finns också en lika imponerande mångfald i de ekonomiska modellerna.

Magasinen har alltid haft en förmåga att anpassa sig, en bra princip i regnskogen. Långt tillbaka i tiden var det läsarna som betalade kalaset och då kom tidningarna ut ofta för att maximera intäkterna. Men när annonsmarknaden växte fram på 1960-talet uppstod de annonsdrivna månadstidskrifterna.
Dagens tidskriftsförlag har lagt till nya intäktskällor när de gamla sinar. När jag gjorde mina rapporter på 00-talet fanns inga nativeannonser, ingen crowdsourcing, knappt några event och definitivt ingen influencer marketing.

Om det är något som får mig att se ljust på tidskrifternas framtid så är det denna fantastiska kreativitet. Visst kommer många magasin att gå under, men det startas hela tiden nya, en del helt digitala, andra med tjockare papper än någonsin. Alla med en insikt om att de måste finna sitt eget sätt att överleva i tidskriftsdjungeln.

Anders Malmsten
Journalist och mediekonsult som startat ett 50-tal tidskrifter och förhandlat om tidskriftsutgivning med 400 förlag i 70 länder.

Läs mer om vår undersökning Tidskriftsbranschen i siffror. Medlemmar i Sveriges Tidskrifter kan även ladda ner den fördjupade rapporten med mer detaljerad data.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.