Tidskriften som ökar mest i print

Torsdag 21 februari 2018

Gunilla Welin, chefredaktör Kloka Hem

Foto: Fredrik Olsson

Räckvidden inom print fortsätter att minska för många tidskrifter, enligt den senaste mätningen från Orvesto Konsument. Men magasinet Kloka Hem går mot strömmen – och ökar mest av alla.

Samtidigt som många magasin tappade i räckvidd för sina printprodukter under september till december 2017 jämfört med samma period året innan så växte magasinet Kloka Hem med 35 procent.

Varför har ni ökat så mycket?

– Ja, det kan man fundera på. Vi har jobbat mer aktivt med sociala medier, men vi har störst fokus på tidningen. Det är tidningen som vi satsar på, säger Gunilla Welin, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Kloka Hem var med i Orvesto Konsuments mätning för första gången 2016, men även tidigare har tidskriften kontinuerligt vuxit, enligt Gunilla. Hon har märkt att fler intresserar sig för hållbar livsstil och klimatsmarta boenden.

– Det finns ett stort behov av positiva berättelser. Människor tar till sig det här med hållbar livstil, men de vet inte hur man gör. Vi försöker hitta smarta människor runt om i Sverige som gjort smarta saker. När vi får till en sådan berättelse får vi mest respons, säger Gunilla Welin.

Kloka Hem
Ägs av: ETC Förlag
Plattformar: Magasin som utkommer 6 gånger per år (eller egentligen 5 då sommarnumret är ett dubbelnummer), webb, Facebook och Instagram.
Ansvarig utgivare: Gunilla Welin.

Tidningens reportage från Norrland får till exempel nästan alltid interaktioner i sociala kanaler.

– De som bor i de delarna sprider material mellan sig och de sina. De kanske inte alltid syns när det är så Stockholmsfokuserat annars, säger Gunilla Welin.

I sociala medier får Kloka Hem också draghjälp av till exempel ETC:s Facebooksida som delar material från Kloka Hem. Magasinet tillhör ETC-koncernen som består av flera företag under ledning av Johan Ehrenberg. Gunilla Welin jobbar 100 procent med Kloka Hem, men övriga redaktionen gör också jobb för andra delar av ETC.

– Alla gör lite allting här, säger Gunilla Welin.

Den rödgröna koncernen har den senaste tiden drabbats av nedskärningar till följd av förlorat presstöd. I november berättade bland andra Medievärlden att ETC lägger ned 15 lokaltidningar och nyligen kom beskedet att ETC säger upp hela mediekollektivet bakom Fria Tidningar. Totalt 12,8 tjänster berörs. Men magasinet Kloka Hem, som inte har presstöd, går som tåget.

– Vi gör det vi tror på. Vi tycker det är roligt att göra den här tidningen. Och så försöker vi bara, få ihop det och få det tilltalande. Vi har inte gjort någon speciell satsning.

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera på tidningen och nyhetsbrevet Allt om Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.