Tidskriften Expos starka formkurva

Torsdag 13 september 2017

Daniela Juvall AD Expo

Daniela Juvall har varit grafisk designer och art director på tidskriften Expo sedan 2010. Hon beskriver sin arbetsmetod som researchbaserad och hon har en feministiskt och antirasistisk approach till form och design. De senaste åren har hon bidragit till att skapa en tidlös och ambitiös paketering av Expo, vilket bidragit till att befästa tidskriftens ställning som landets viktigaste antirasisistiska publikation. Med anledning av att Expo nyligen nominerades till Svenska Designpriset i kategorin Magasin Print, tog Sveriges Tidskrifter ett snack med Daniela Juvall om nya strategier, vikten av tidlös form och varför hon inspireras av lågbudgetfanzines.

Stort grattis till nomineringen i Svenska designpriset! Kan du peka på något formmässigt som Expo gör rätt just nu, som du tycker andra magasin saknar?
– Tack så mycket! Vi gjorde en totalt redesign av tidningen för två år sen, och den fortsätter vi jobba på och skruva till i varje nummer. Vi har jobbat mycket med olika strategier för framvagn, featuredel och bakvagn. Varje sektion har sitt syfte som är viktigt för helhetstempot och känslan. Vi försöker vara noggranna med att inte tappa den upplevelsen. Utmaningen är att läsaren ska känna igen sig och samtidigt bli överraskad varje gång. Det verkar ha landat bra hos våra läsare för stunden, men det är viktigt att fortsätta vara lyhörd för läsarnas synpunkter.

I ett digitalt och informationspackat tidevarv – ställer läsarna större krav på print?
– Både och. Jag tror att läsarna framför allt ställer höga krav på kvalitet genomgående, vilket är fantastiskt. Samtidigt lever vi också i en tid där allt kan konsumeras snabbt och sen slängas. Utmaningen för printsaker, både form- och innehållsmässigt, tror jag ligger i att skapa något som håller över tid. En referenspunkt som läsaren vill spara för att den är genuint genomarbetad.

Vad krävs för att bli en vass tidskrifts-AD?
– Bra fråga! Jag tror att det viktigaste för att kunna göra bra form är att vara intresserad av frågorna som tidningen du jobbar med bevakar. Då är det lätt att hitta drivet i berättelsen och göra det visuellt. Sen är det så klart avgörande med duktiga journalister, intressanta texter och grymma fotografer och illustratörer! Det är ett kollektivt arbete där alla delar måste funka ihop.

Expo borträknad, vilken är jordens skarpast designade tidskrift just nu?
– Jag vet inte. Jag inspireras mest av tidskrifter som har stora utmaningar, som en riktigt tajt budget eller ett svårt ämne. Formmässigt inspireras jag ofta av lågbudgetproduktioner, som hemmagjorda punkfanzines. I många av dom finns mycket nytänkande, roliga och smarta lösningar. Sen gillar jag amerikanska tidskriften Jacobin som byter form för Expo omslagvarje n
ummer. Det är ett roligt och modigt förhållningssätt till form och identitet som jag önskar att fler tidskrifter skulle ta efter.

Expo är den enda svenska tidskrift som kontinuerligt bevakar den organiserade intoleransen. Här finns reportagen, analyserna och granskningarna – och människorna som drabbas av hatet och grupperna som sprider det. Expo publiceras ut fyra gånger per år och chefredaktör är Daniel Poohl. 

— Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Expo är nominerade i kategorin Redaktionell Magasin Print. Vinnarna utses den 19 oktober på Liseberg i Göteborg.

Text: Johan Kellman Larsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.