The Locals grundare om Sverigebilden och propagandan som gav effekt

Torsdag 6 juli 2018

Paul Rapacioli, The Local


I säsongens sista avsnitt träffar vi en framgångsrik doldis i den svenska mediebranschen. Paul Rapacioli är en  av grundarna bakom The Local, en sajt på engelska som bevakat vad som händer i Sverige sedan 2004 och numera även finns i 8 andra länder. Paul har också skrivit boken Good Sweden, Bad Sweden, om bilden av Sverige i tider av propaganda och förvanskade nyheter.

Good Sweden – Bad Sweden, Paul RapacioliGlimtar ur avsnittet: 

✔️Om att vara en “doldis” på den svenska mediescenen – “Vi har 300 000 läsare i Sverige och är en av de större sajterna”

✔️Om förändringen i Sverigebilden – “Även den extremt positiva bilden av Sverige var överdriven – det var payback time”

✔️Den negativa propagandan mot Sverige från högerpopulister har gett resultat – “Nu kan vi ta exempel från The Times och BBC”

✔️ Vilken betydelse har det vad utländsk media rapporterar? – “Mail online har över 100 miljoner läsare, nästan en miljon av dem befinner sig i Sverige”

✔️Om erbjudandet till annonsörerna – “Många av våra läsare har köpkraften och är företagsledare själva, de vet hur viktigt The Local är”

✔️Den tidiga satsningen på native advertising var nödvändig – “2010 såg vi att bannermarknaden var på väg ner och vi kunde inte vara beroende av det”

✔️Om att finnas i 9 länder och ha ett distribuerat team – “Det är inte samma sak att flyga in journalister”

Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden går att lyssna på där poddar finns. Ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.