TEMA OMSLAG: Peppiga kändisar säljer bäst

Torsdag 5 december 2018

AD:n Susanne Henriksson, chefredaktör Pamela Andersson och redaktionschefen Helene Arkhem sätter puffarna.

Text: Karin Persson

Det första som möter Topphälsas läsare är alltid en känd kvinna i färgglada träningskläder som ler stort. Omslagspersonen behöver inte ha någon tydlig koppling till träning men ska utstråla styrka, glädje och pepp.

– Vi väljer personer som många känner igen och tycker om, tjejer man vill vara som, säger chefredaktören Pamela Andersson.

Hon och AD:n Susanne Henriksson har några favoriter som de gärna återkommer till. Det är kvinnor som de vet säljer mycket och är enkla att jobba med. När ett nummer går extra bra är deras analys att det beror på en lyckad kombination av rätt omslagsperson vid rätt tidpunkt och riktigt lockande huvudpuffar.

All time high nådde de med ett nummer som pryddes av Denise Rudberg och rubriker om bättre sömn samt den då rykande aktuella 5:2-dieten.

– Våra läsare gillar Denise som författare. Hon hade dessutom gått ner mycket i vikt och såg ut att må bra. Vi vet också att många av läsarna har problem med sömnen. Det numret har sålt överlägset bäst, det var så att vi blev chockade, säger Pamela Andersson.

Det är hon som tillsammans med Susanne Henriksson och redaktionschefen Helene Arkhem bestämmer hur omslaget ska se ut. Resten av redaktionen är ofta med och tycker till medan marknadschefen inte alls är involverad i processen.

Omslaget har haft vit bakgrund sedan Topphälsa startades 2004. I våras sågs tidningens form över.

– Den största skillnaden på omslaget är att vi lagt till en tunn ram i färg. Om vi dessutom skulle ha färgad bakgrund skulle det bli för mycket, säger Susanne Henriksson.

När det gäller puffarna däremot kan det i princip inte bli för mycket, även om Susanne Henriksson ofta tycker att det är för många ord.

– Det ska ju vara som en godispåse. Inte snyggt, smalt och sobert utan allt på en gång. Much is more! säger Pamela Andersson.

När hon började som chefredaktör 2012 hade tidningen 3000 återförsäljare. I dag är man nere på under 1000 stycken. Det innebär att de behöver jobba ännu hårdare med omslaget för att tidningen ska synas. Att stärka varumärket och satsa på tilläggsaffärer som resor och event har blivit viktigare, men det har inte förändrat redaktionens sätt att tänka kring omslagen.

Innan Pamela Andersson som sista utpost lägger omslaget till handlingarna försäkrar hon sig om att det känns nytt, fräscht och trovärdigt. Det får inte verka flummigt eller innehålla vissa bannade ord. ”Smal” är ett sådant.

– Vi brukar köra på ”balans” och ”stark”. Man vill ha en stark kropp och ett starkt psyke. Folk kommer alltid att vilja gå ner i vikt och få lite quick fixes, men vi måste vara trovärdiga. Våra läsare är inga dumbommar, de är mogna kvinnor som ofta är väldigt pålästa och kunniga. Att bli smal är ju ingenting att eftersträva, säger Pamela Andersson.

– ”Banta” tror jag aldrig heller att vi kommer att använda, säger Susanne Henriksson.

Tre lyckade omslag enligt redaktionen

1. När tidningen firade tioårsjubileum satsade man på ett fold out-omslag. ”Det var roligt men också väldigt dyrt”, säger Pamela Andersson.

2. Tina Nordström är en omslagsfavorit.

3. Denise Rudberg gav försäljningstopp.

Topphälsa
Chefredaktör: Pamela Andersson.
Upplaga: 45 900.
Kanaler: Papperstidning (13 nummer per år), Topphälsa.se, Facebook, Instagram, Twitter. Topphälsa ger också kurser och anordnar träningsresor.
Målgrupp: Kvinnor 25–54 år.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.