TEMA OMSLAG En (o)blodig historia

Torsdag 5 december 2018

Det fanns de som ifrågasatte varför vi inte hade en blodig binda, säger Andreas Nilsson, AD på Fokus.

Text: Jennie Aquilonius
Foto: Jessica Segerberg

Han visar upp sitt favoritomslag, en vit mensbinda med röd text: ”It’s a mens world”. En av de ettor som väckt många reaktioner. Reportaget handlar om tabut kring mens i Nepal där kvinnor och flickor förpassas till en särskild hydda under menstruationen.

Vid matbordet på Fokus redaktion på Valhallavägen sitter också Johanna Kronlid, redaktionschef, och Claes de Faire, chefredaktör och ansvarig utgivare. De skrattar, avbryter varandra, kikar i sina telefoner. Veckans nummer har precis skickats till tryck. På bordet ligger favoriterna.

Ett Fokusomslag ska präglas av ”smartness”. Det ska alltså vara intelligent men inte för svårt, fyndigt men inte på gapskrattsnivå. En kombination som uppstår när en bra bild samspelar med en dubbeltydig rubrik som knyter ihop artikeln med ett välkänt begrepp eller en kulturell referens.

Redaktionen diskuterade också om bindan skulle vara blodig. Det hade den kunnat vara, resonerar Andreas Nilsson, om det primära syftet var att provocera och skapa en buzz runt ettan. Men målet var att folk faktiskt skulle läsa artikeln.

– Huruvida den här bindan är blodig eller inte är förmodligen det som avgör om folk lägger tidningen så här, eller så här, säger Andreas Nilsson och visar Fokus framsida för att sedan lägga magasinet uppochner.

Men lagom mycket provokation är bra, menar redaktionschefen Johanna Kronlid. Hon har valt ett omslag med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och rubriken ”Han som bestämmer”.

– Folk kan öppna tidningen om de blir lite förbannade, säger hon.

Men det gäller att passa sig, tillägger Johanna Kronlid, Fokus är en oberoende tidning och omslagen får inte bli för politiska.

– Hade vi inte haft frågetecknet här hade det sett ut som att man ska följa Jan, säger hon och pekar på en etta där Jan Björklund vänder ryggen till och rubriken lyder ”Följa Jan?”.

Det omslaget är chefredaktören Claes De Faires favorit. Reportaget handlar om att det är tungt både för Liberalerna och Björklund.

– Alla vet vad Följa John är. Och den här bildlösningen är, om jag får säga det själv, briljant, säger Claes de Faire.

Redaktionen har en förkärlek för frågetecken och engelska ord. Sådant som många journalister annars försöker undvika.

De större jobben tar ofta upp en mängd aspekter och resonemang kring ett ämne som kan vara svårt att sammanfatta på ettan. Här kan frågetecknet hjälpa till för att förklara vilken frågeställning artikeln söker svar på.

“Vår redaktionella policy är att vi ska börja där morgontidningarna slutar. Vi ställer krav på våra läsare. De ska veta och förstå vissa saker, begrepp och referenser. Det är tillgängligt, samtidigt som det ska finnas något begåvat i det”, säger Claes de Faire.

Andreas Nilsson vill ha rena omslag som lyfter fram ett av de större jobben. Han tycker generellt att svenska tidningar försöker trycka in för mycket på sina ettor. Inspiration hämtar redaktionen gärna från amerikanska och brittiska magasin som Newsweek, Time Magazine, The Economist och The Spectator. Produktförpackningar, reklam och böcker kan också ge idéer.

Numera behöver Fokus inte heller slåss mot andra magasin på tidningshyllan. För att antalet prenumeranter ska öka finns tidningen inte längre att köpa som lösnummer i butik. Däremot ska människor bli nyfikna på att öppna magasinet, säger Claes de Faire.

– Tidningen kommer ofta och är relativt krävande för läsarna. Jag tror att det är viktigt att visa att det finns någon form av lättsamhet. De här omslagen sköljer inte heller över dig med en massa fakta, det är relativt enkelt att gå in här. Har man för mycket information eller om det känns för tungt tror jag att det blir ett motstånd, säger Claes de Faire.
Det är torsdag och nu börjar arbetet med nästa omslag. I morgon kommer Andreas Nilsson att ta fram tre, fyra förslag som trion diskuterar på måndagen. När de jobbar med den intelligenta kvickheten inför lämning hamnar de ofta först för högt eller för lågt. För fånigt eller för långsökt.

När blir det mest diskussion?
– När Johanna tycker att jag och Andreas har larvat oss för mycket, säger Claes de Faire.

Ingen av dem upplever att de trampat snett än. Andreas Nilsson började dock på Fokus under våren och Johanna Kronlid, som är äldst i gården, har varit här i två år. Men det har varit nära. Claes de Faire tar upp ett omslag med en bild på Barbara Bergström, som leder Internationella engelska skolan med fast hand, och rubriken ”Old School”.

– Kan man ha rubriken ”Barbari”? Jag tyckte det! Men det hade kanske varit att ta i, säger han.

Nej, man ska inte vara oförskämd mot folk som är med i stora intervjuer, tycker Johanna Kronlid.

Claes de Faire menar att det blir roligt när redaktionen skapar ett begrepp av ett namn.

– Men om någon hade gjort det mot mig, säg Claestrofobi, hade det kanske inte varit kul utan bara blivit klumpigt, fortsätter han, men de andra skrattar.

Frågan är också om rubriken Barbari säger rätt sak, flikar Andreas Nilsson in.

– Det är inte barbariskt hon har gått fram. Det är att dra det för långt, säger han.

Tre lyckade omslag enligt redaktionen:

1. Swedish Open. Huvudknäcket handlar om hur många flyktingar Båstad har tagit emot.

2. Följa Jan? Claes de Faires favoritomslag.

3. Han som bestämmer. “Lagom provokativt”, tycker Johanna Kronlid.

Fokus
Utgivare: FPG Media AB.
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Claes de Faire.
Kanaler: Papperstidning (41 nummer per år), sajten Fokus.se, Facebook och Twitter.
Målgrupp: Välutbildade, välavlönade och samhällsintresserade storstadsbor.

BILDTEXTER:
Man får ordvitsa trots att ämnet är allvarligt. Andreas Nilsson, AD på Fokus, visar sitt favoritomslag.

 

Fokus vill gärna ha kvinnor på omslaget, men det kan vara svårt när de politiska ledarna heter Donald Trump och Stefan Löfven, säger redaktionschefen Johanna Kronlid.

 

En (o)blodig historia

Fokus redaktion berättar varför de inte hade ett blodigt mensskydd på ettan – och vad de menar med att omslagen ska präglas av ”smartness”.

 

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.