TEMA OMSLAG Den goda sidan vinner

Torsdag 5 december 2018

Inget sömnpiller på ettan! Kommunalarbetarens AD Peter Önnestam har valt sitt favoritomslag, där den onde lorden illustrerar ett knäck om sömnsvårigheter.

Darth Vader skulle aldrig ha kunnat bli omslagspojke för några år sedan. Men efter Kommunalarbetarens redesign platsar han.

Text: Johanna Kvarnsell
Foto: Jessica Segerberg

Den där fick du kämpa för, säger Kommunalarbetarens chefredaktör Susanna Lundell till AD:n Peter Önnestam och pekar på ett turkost tidningsomslag. På omslaget tronar den onde lorden Darth Vader i form av en väckarklocka och under honom väller pufftexten, om sömn och sömnsvårigheter, fram. Långt ifrån hur Kommunalarbetarens omslag såg ut förr i tiden – och hur många fackförbundstidningars förstasidor fortfarande ser ut.

– Det klassiga har varit att lyfta fram en medlem, ofta i en mjukare historia. Det gör vi även i dag, men vi jobbar också mer med idébaserade omslag och med att puffa för våra hårda granskningar, säger Susanna Lundell.

– Om man inte passar sig blir det lätt vinkellöst och lite småmysigt med en medlem på omslaget. Det tycker jag kan vara ett problem för många tidningar, säger Peter Önnestam.

För tre år sedan fick Kommunalarbetaren en helt ny form, signerad designbyrån Kate. Ett av önskemålen från redaktionen var att bryta upp den gamla vanan att alltid ha ett nära porträtt på omslaget. Med en tät utgivning, resonerar Susanna Lundell, måste man variera sig. Dessutom gav de nya konceptuella omslagen tidningen en bättre form för att puffa för sina prisade granskningar och kartläggningar.

I dag varvas nära porträtt med mer idébaserade omslag. Ibland hamnar också en nyhetsmässig bild på framsidan. I de fallen är det viktigt att de människor som syns inte porträtteras som offer.

– Man kan vara stolt medlem även om man har det jobbigt på jobbet. Vi arbetar mycket med uttrycket hos dem som är på omslaget, säger Susanna Lundell.

Kommunalarbetaren kommer ut varannan vecka, och omslagen planeras i god tid. Målet är att ha en färdig plan tre nummer i förväg.

De första idéerna stöts och blöts på ett redaktionsmöte där förutom Susanna och Peter, layoutare, redaktionschef och webbredaktör deltar. Sen skissar Peter vidare på idén och skickar ut den för feedback. Dagen innan tidningen går i tryck är det redaktionsmöte igen, där även några reportrar i taget deltar.

Illustrationer och mer idébaserade och konceptuella omslag varvas numera med de mer klassiska nära porträtten. “Att jobba med illustrationer kräver en del, både av AD:n och den som ska göra jobbet”, säger chefredaktör Susanna Lundell.

Kommunalarbetaren kan inte mäta vilka omslag som går bäst eftersom de inte säljer lösnummer. Enstaka gånger hör läsare av sig om just omslaget. Men annars får de gå på redaktionens egen magkänsla. I övrigt tycker inte Susanna Lundell att deras tänk skiljer sig från en kommersiell tidskriftsredaktions.

– Vi måste sälja in tidningen varje gång. Varje omslag måste kännas som att det tar upp något i tidningen som är viktigt och att man känner att man vill öppna den.
Innan omslaget når läsarnas brevlådor puffar redaktionen för det i sociala medier. Då tas det alltså ur sin kontext, vilket kan bli problematiskt. Det blev redaktionen varse när de drog stort på att personliga assistenter blir slagna, bitna och klösta på jobbet.

– Det här handlade om våra läsares arbetsmiljö. Det är oproblematiskt för de som får tidningen i brevlådan även om det är en stark rubrik. Men när omslaget delades digitalt i helt andra grupper, för de som till exempel har en anhörig som är funktionshindrad, fanns det personer som tyckte att det var stötande.

Tre lyckade omslag enligt redaktionen

1. ”Här har fotografen lyckats, det är dramatiskt utan att den som porträtteras blir ett offer”.

2. ”Arbetskläder engagerar. En bra och färgstark illustration lyfte jobbet”.

3. ”Ibland bryter vi formen helt, som här. Oväntat, grafiskt och snyggt.”

Kommunalarbetaren
Utgivare: Kommunal.
Upplaga: 528 200.
Kanaler: Papperstidning (20 nummer per år), ka.se, Facebook, Instagram, Twitter.
Målgrupp: Medlemmar i fackförbundet Kommunal.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.