Starka stjärnor som påverkar

Torsdag 17 maj 2017

Helena Holmström, Aller MediaInfluencer marketing är ingen fluga. Det slår Helena Holmström, ansvarig för Native Studio på Aller media fast.

Vad är en influencer?
– Det är någon som har en påverkansgrad, någon som kan påverka någon annan eller några andra.

Vilka är Aller medias mest framgångsrika influencers?
– Bland de cirka 40 influencers som vi inom Aller media arbetar med är Elsa Billgren (vintagebloggare för Elle) en starkt lysande stjärna. Sedan har vi många stjärnor inom mode, skönhet, mat, hälsa och så klart inredning. Det är viktigt att mäta influencers och deras påverkansgrad inom den arena där de agerar och har trovärdighet.

Hur mäter Aller media intäkterna för influencer marketing?
– Influencer marketing kan hamna i så många lådor, det trillar ned överallt. Vi ser affären i ett större perspektiv. Influencers stiger in i alla kanaler, om det så är live eller om de bidrar med innehåll i varumärkets andra kanaler. Det är en svår sak att mäta.

Hur kommer Aller media att jobba med influencers i framtiden?
– Influencer marketing kommer att öka. Det ska bli jättespännande att se i vilken form och hur. Vi kommer fortsätta att jobba med influencers. Vi tror inte att det är en fluga.

I Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranschen 2016 ses influencer marketing som ett intäktsområde som är i sin linda, en bubblare, som just nu bara används inom stora populärpressförlag. Hur ställer du dig till resultatet?
– Om man tänker på var vi stod för ett år sedan och var vi står nu så är det en ocean av skillnad i fokus. Förr var det mer en parallell verksamhet för en annonsör att lägga ett material på en blogg. Nu är det en del av andra saker. Men vad ska man räkna? Influencer marketing går inte att separera som en kanal. Det är att förminska värdet. Influencers har många olika sätt att påverka.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschen i stort?
– Vi kommer fortsätta att hålla på med kvalitativt innehåll som bidrar med ett aktivt värde i folks liv. Men i vilken kanal och vilket uttryck – det ändrar sig ganska fort. Vi måste spegla användarnas beteenden och förutse deras behov för att lyckas.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.