Snapchat – så når du din målgrupp

Torsdag 8 mars 2017

Hanna Wikström, videoproducent FridaVill du fördjupa kontakten med dina läsare? Vi visar hur du kommer igång med Snapchat och hur du optimerar användandet. Och så bad vi Hanna Wikström – videoproducent på Frida – berätta mer om möjligheterna med sociala medier-plattformen: ”Det är ett effektivt sätt att få personlig kontakt med våra följare och det uppskattas enormt”.

I början av mars börsintroducerades Snapchats ägarbolag Snap Inc på New York Stock Change, och aktien fick en flygande start, rapporterar DI. Sociala medier-plattformen hade i snitt 158 miljoner aktiva användare per dag 2016, och antalet ”Snaps” uppgick till över 2,5 miljarder per dag. Men vad är egentligen grejen med Snapchat – och hur kan du som varumärke bäst använda plattformen i kommunikationen med din målgrupp?

Vad är Snapchat?

  • Snapchat handlar om att bygga ”stories” i en serie av bilder eller filmer: ­så kallade ”snaps”. Det är sekvenser på tio sekunder och du kan lägga upp hur många som helst.

Vänta, vaddå snap?

  • En snap är ett meddelande,  en bild eller video som försvinner när mottagaren sett den. Meddelandet raderas automatiskt och följden blir ofta att innehållet blir lite mer personligt (även om det självklart går att ta en skärmdump, vilket personen då får en notis om att du gjort).

Hur skapar och skickar jag en snap?

  • Skapa ett meddelande genom att öppna appen och ta en bild med den runda knappen. Vill du göra en video håller du inne knappen och en röd cirkel visar längden på klippet.

Går det att expremintera med snapsen? 

  • Javisst, när du tagit en bild eller video kan du lägga till text. Du kan även knipa åt texten med fingrarna så att den blir större eller mindre. Vill du rita i bilden trycker du på penn­symbolen. I rutan bredvid ”T” hittar du även emojis. Olika filter hittar du genom att sätta mobilkameran i selfie­läge och trycka på skärmen.

Hur vet jag vilka och hur många som sett mina snaps? 

  • Du kan se vilka som har tittat på dina snaps genom att öppna hela din story och klicka på symbolen som ser ut som ett öga.

Läs mer: Tidningen PC Advisor har gjort en användbar och komplett guide till hur du kommer igång med Snapchat, nya features och smarta tips. >>

Läs mer: Branschorganisationen Influencers of Sweden berättar om det fungerar med sponsrat innehåll på Snapchat. >>

Hallå där Hanna Wikström – videoproducent på tidningen Frida. Ni är ett varumärke som lyckas väldigt bra på Snapchat, vilket är ditt bästa tips till andra redaktioner för att öka engagemanget i plattformen?

– Var personliga! Skapa tydliga karaktärer och personligheter för er plattform. Vi låter våra följare vara en del av vårt innehåll. De får hänga med backstage med artister och kändisar som vi träffar och vi ger dem en inblick i vårt yrke på ett mer intimt plan än vad de får genom tidningen och Youtube-kanalen.

– Vi låter även artister ha så kallade ”snapchat-takeovers”, då de får vårt inlogg under en dag. Då får våra följare ut något speciellt av vår snapchat eftersom de kommer närmare sina idoler.

Ni har gjort så kallade Snapchat Q&A:s – kan du berätta vad det är och hur har det fungerat?

– Då och då öppnar vi vår Snapchat för våra följare och låter de skicka in frågor  som vi sedan svarar på, på vår mystory. Ibland har vi även haft Q/A på Youtube och då spelas snapchatsen upp med frågorna från våra följare som vi sedan svarar på i videon. Det är ett effektivt sätt att få personlig kontakt med våra följare och det uppskattas enormt.

Vilken är Snapchat till ett särskilt smart verktyg, vad har den plattformen som andra saknar? 

– Det bästa är att innehållet på Snapchat är ofiltrerat i den meningen att man inte tänker igenom materialet på samma sätt. Det du lägger ut får högst vara 15 sekunder och efter 24 timmar försvinner allt material. Det gör att man vågar vara mer personlig och bjuda på sig själv. Bland unga är också Snapchat platsen där de har sin dagliga kontakt med sina kompisar. Det är där de umgås och konverserar.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Sörmlands grafiska

    Vi är Sveriges ledande tidskriftstryckeri. Vi är med i hela processen, från idé till färdig trycksak.