Sara Dahlström: ”Våga göra raka motsatsen mot de andra”

Torsdag 12 januari 2018

Sara Dahlström, Hälsa & Fitness

Sara Dahlström är nybliven chefredaktör för Hälsa & Fitness. Hon bloggar under namnet Fitnessfeministen på Halsafitness.se och har nästan 27 000 följare på instagram. Hon tycker att alla kroppar ska få synas – och här berättar hon om beslutet att själv fronta sitt första omslag.

KRÖNIKA. I somras fick jag frågan om jag ville ta över som chefredaktör för Hälsa & Fitness, där jag har jobbat som redaktör i två år. Jag tog snabbt beslutet att tacka ja, och ungefär lika snabbt tog jag beslutet att jag skulle göra motsatsen till de flesta andra tidningarna i genren. Jag skulle skapa en tidning som ger massor av träningsglädje och inspiration, utan att bidra till vikthets eller framkalla ångest.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte var nervös när jag lämnade min allra första tidning till tryck som chefredaktör. Jag förstår ju att det finns en anledning till varför inte bara tränings-tidningar, utan tidskrifter i alla möjliga genrer, väljer att skylta med rubriker om hur du kan bli ditt smalaste och bästa du på två veckor. Det säljer.

Som om det inte var nog att jag hade ersatt texter om hur mycket kalorier träningen förbränner med texter om hur fantastiskt träning kan få dig att må så hade jag också låtit mig själv pryda omslaget. Jag, en kvinna som visserligen är stark och riktigt vältränad men långt ifrån smal, står alltså där i träningskläder med orden ”Hälsa & Fitness” över.

Sara Dahlström, Hälsa & FitnessDet som gjorde mig lite tryggare var alla mina följare på Instagram, som hejar och hurrar när jag lägger upp videos där jag dansar i slow motion, poserar i bikini och visar upp träning på ett lättsamt sätt. De får mig att förstå att det vi behöver i vårt annars så utseendefixerade samhälle är just det – någon som säger att du duger som du är, att du inte behöver förändra dig och att det är okej att inte vara perfekt.

Och visst har det resulterat i en del förbannade meddelanden från folk som menar att det är skandal att någon som ser ut som jag får synas på omslaget av en träningstidning. Jag förstod från början att det skulle komma, och ärligt talat gör det inget. För varje morgon när jag öppnar min mejl blir jag nästan tårögd – av glädje.

Sedan tidningen med mig på omslaget kom ut i butik har jag varje dag fått meddelanden från kvinnor som för första gången har vågat ta sig till gymmet eftersom vi hade visat att träning är till för alla kroppar, och som har känt sig lite mer nöjda med sina kroppar av att se en liknande på ett omslag.

Förutom att jag får höra allt detta så har också fler än någonsin tecknat en prenumeration på vår tidning. Och många av dem är människor som skriver till mig att de aldrig trodde att de skulle köpa den typen av tidning.

Så, min slutsats: våga göra raka motsatsen mot de andra i din bransch. Det kan bli en riktigt lyckad affär, hur klyschigt det än låter.

Sara Dahlström, chefredaktör Hälsa och Fitness.

Den här krönikan publicerades ursprungligen i tidningen Allt om Tidskrifter. Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslag

Här kan du prenumerera gratis på vårt nyhetsbrev och på tidningen.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.