Så var branschåret 2017 och det blir utmaningarna 2018

Torsdag 10 januari 2018

USA:s president Donald Trump kom att påverka medierna i oväntade riktningar, Sveriges Tidskrifter drev frågan om teknikneutral moms och #metoo-rörelsen påverkade alla branscher. Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld sammanfattar året som gått – och blickar framåt mot valåret 2018.

Kerstin Neld vd Sveriges Tidskrifter

2017 var året när USA:s 45:e president Donald Trump installerades. Hans förhållningssätt till medierna har präglat världen på ett negativt sätt, säger Kerstin Neld. Samtidigt kanske Donald Trumps attityd gentemot seriösa medier gjort att fler kommit att förstå och uppskatta journalistiskt arbete.

– Ibland kommer hjälpen från oväntat håll. Många har fått upp ögonen för varför riktig journalistik är så viktig och att man därför ska betala för den, även på nätet, konstaterar Kerstin Neld.

När hon blickar tillbaka på allt som hänt under året vill hon speciell lyfta #metoo-rörelsen (“som skakade om alla branscher”), avtackningen av Amelia Adamo i början av året (“det var en speciell händelse för branschen och för mig personligen”) och årets Tidskriftsdag.

– Emil Persson körde Fördomspooden live under galan och det var länge sedan jag skrattade så mycket i branschsammanhang. Senare samma kväll blev han utnämnd till Årets Journalist.

Den största besvikelsen under året var att förslaget om en teknikneutral moms för bland andra tidskrifter inte gick igenom i EU. I dag är momssatsen för innehåll på nätet högre än för tryckta tidningar.

– Efter många år av intensivt lobbyarbete fanns äntligen ett bra förslag gällande digitalmoms färdigt för beslut inom EU. Eftersom det rörde sig om ett skattebeslut krävdes ett enhälligt ja från alla medlemsländer. Tjeckien valde, som enda land, att rösta nej. Nu riskerar vi att digitalmomsfrågan läggs in i ett större momsbeslut. Det kan innebära flera års utredning inom EU.

Läs mer om hur Sveriges Tidskrifter driver frågan om digitalmoms här.

Text: Matilda Nilsson
Prenumerera gärna på vårt gratis nyhetsbrev och vår tidning Allt om Tidskrifter.

Tre utmaningar för tidskriftsbranschen under 2018 enligt Kerstin Neld

1. General data protection regulation (GDPR) – dataskyddsförordningen
“Alla företag måste kartlägga hur personuppgifter behandlas, enligt den kommande EU-förordningen som träder i kraft 25 maj. Jag hoppas att branschen inte ser detta som ett nödvändigt ont, utan som ett tillfälle att skapa en bra och sammanhållen kundresa.”

ANMÄL DIG TILL VÅRT FRUKOSTSEMINARIUM OM GDPR.

2. Digitala läsarintäkter
“Äntligen ser vi en tillväxt när det gäller digitala läsarintäkter. Just nu syns det mest hos dagstidningarna. Vår utmaning är att med mindre resurser och räckvidd, försöka lära av deras utveckling och anpassa oss till en värld med vikande pappersintäkter.”

3. Valåret 2018
“Det blir valår, vi kanske får se en ny regering. Sveriges Tidskrifter har förstås politiska åsikter – men bara i de sakfrågor som berör våra medlemmar. Jag tycker att i dessa sakfrågor har den nuvarande kulturministern haft större förståelse för villkoren i vår bransch än sin föregångare. Och dessutom har hon varit beredd att föreslå konkreta förändringar som vi gillar. Vi hoppas att nästa kulturminister, oavsett vem det blir, fortsätter att ge tidskrifterna och övriga seriösa medier anständiga arbetsvillkor. Det är extra viktigt i tider av desinformation och attacker mot journalister.

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.