Så utvecklar LRF Media tidskriftsaffären

Torsdag 25 oktober 2017

Johan Svensson LRF Media

Nya varumärken, nya mediekanaler och en digital renovering. Det händer en hel del på LRF Media just nu. Idag onsdag (25 oktober) blev det dessutom klart att LRF investerar i startupbolaget Skira AB, vars tjänster ska skapa transparens och ge lantbrukarna bättre insyn på spannmålsmarknaden. Sveriges Tidskrifter intervjuar Johan Svensson – ny affärsutvecklingschef på LRF Media – om förädlingen av varumärket, satsningen på start up-scenen och hur han vill att det gröna mediehuset ska utveckla affären framöver.

Du kom till LRF i februari, vad har stått högst på din agenda under det här halvåret?

– Det gröna näringslivet är ett helt nytt område för mig och jag är väldigt tacksam över att ha fått möjlighet att besöka gårdar, träffa kunder och ta del av kunskapen som finns inom LRF. Den digitala omställning som sker inom lantbruket är så klart i fokus eftersom det också skapar nya möjligheter för oss som grönt mediehus. I min roll att utveckla affären har det varit viktigt att sätta sig in i våra olika tjänster snabbt och att sätta en ny agil och involverande process för affärsutveckling där vi får möjlighet att testa nya idéer på ett interaktivt sätt med våra läsare och kunder.

Under 2016 genomgick LRF Media en stor förändring när ni renodlade varumärket genom att sälja av flera magasinstitlar och fokusera på titlarna Land, Land Lantbruk, Lantmannen och ATL. Du har tidigare sagt att du tycker att den här förädlingen har skapat en tydlighet, varför har det varit viktigt?

– Tydlighet är alltid bra. I vårt fall har det haft flera positiva effekter. Våra kunder, både läsare och företag har fått en tydligare bild av vad de kan förvänta sig av oss och för oss internt blir allt enklare och bättre när vi kan ha en tydlig vision med det vi gör. Vårt syfte ”vi får landet att växa” skapar också en säker kompass när vi utvecklar nya affärer och tittar på möjliga förvärv. Våra nya kollegor under året vittnar om att vi når ut med vad vi är och våra värderingar.

Affärsutvecklingsenheten på LRF Media började i somras orientera sig mot startupscenen, framförallt inom ämnena foodtech och agtech. Vad låg till grund för den här nya riktningen och hur har ni lyckats så här långt?

– Den innovation och teknikutveckling som sker inom hela livsmedelskedjan är superspännande och kommer att påverka alla. Det känns naturligt att vi som medieföretag ökar vår bevakning och också börjar titta på startups som kan vara intressanta att samarbeta med. Jag är övertygad om att startupscenen inom livsmedel kommer att växa sig starkare än alla andra områden eftersom mat och hälsa är så centralt för oss alla. I våras startade vi med Agfo.se Sveriges första mediekanal inriktat på #agtech och #foodtech och nu är det full fokus på att utveckla vårt nya varumärke på flera plattformar.

Har ni något nytt spännande på gång under vintern?

– Vi har just släppt nyheten om vår investering i techbolaget Skira som skapar pristransparens inom lantbruket. Det känns väldigt roligt. Vi hoppas kunna presentera ytterligare en ny spännande satsning innan årets slut. Vi kommer också att satsa mer på vårt mediehusvarumärke LRF Media, nu inom kort med ny hemsida och vi jobbar för fullt med att diskutera vad och hur vi vill kommunicera i sociala medier.

— LRF Media är landsbygden och det gröna näringslivets mediehus. Över en halv miljon konsumenter följer Lands bevakning av livet utanför storstan. Med branschledande varumärken som ATL, Land Lantbruk med Skogsland samt Lantmannen når LRF entreprenörer, jord- och skogsägare, politiker och andra beslutsfattare inom näringslivet.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.