Så märks din tidskrift under Almedalsveckan

Torsdag 16 maj 2018

Foto: Janne Næss

Foto: Janne Næss

Almedalsveckan närmar sig, och många tidskrifter jobbar för fullt med förberedelser för sin närvaro. En av dem som satsar mest är Dagens Media. Madeleine Nilsson berättar hur tidningen lyckats skapa ett av politikerveckans mest uppmärksammade event, DJ-battle.

– DJ-battle var litet i starten för tio år sedan. Det första var någonstans på en liten krog i skymundan, säger tf chefredaktör och stf ansvarig utgivare Madeleine Nilsson.

Sedan dess har DJ-battle vuxit. Expressen beskrev förra året evenemanget som “festernas fest för medie- och politikeliten”. Dagens Media kallar DJ-battle “Almedalens största fest”. I år finns omkring 2 800 biljetter till evenemanget.

– Det är en unik och galen idé. Vi har profilerade journalister och mediechefer som står på scenen. Det är mediefolk, politikerelit och näringslivstoppar. Det blir en spännande mix när man sätter dem i det festliga sammanhanget.

Syftet med DJ-battle är att hitta “ett avslappnat sätt för politiker och mediefolk att träffas”, enligt Madeleine Nilsson.

Bli inte lurad av namnet, du kommer inte se någon minister stå och repa LP-skivor. Det är en DJ som spelar låtar ur Spotifylistor som skickats in av partirepresentanterna i förväg. Men det är toppolitiker som studsar till låtarna på scen.

– Vi har fått bra PR-hjälp genom åren. DJ Battle bevakas av kvällspressen rejält. Det är klart det ger mycket draghjälp, att det skrivs i andra medier.

Förra året utsattes DJ-Battle för rätt hård kritik. Nöjesguiden beskrev lättklädda kvinnor på scenen och skrev efter ett besök på DJ-battle att “Det var som att man hade dött och av misstag kommit till Bingo Rimérs himmel”.

– Det är som alltid, det får stå för dem. De har rätt att en kvinna tog av sig sina kläder på scenen. Det är inget vi uppmuntrar till. Det är inget man förväntar sig ska hända. I år kommer vi tala om för folk att de inte får ta av sig kläder.

Dagens Media ägs av mediehuset Alma Talent, vars eventavdelning arrangerar DJ-battle. Förutom Almedalen har Dagens Media flera återkommande event: Mediedagen, Årets lokala mediehus och årets nyhet, inspirationsdagen om utomhusreklam är några av dem. Enligt Madeleine Nilsson står event för omkring 20-30 procent av Dagens Medias omsättning. Det är den tredje största posten efter annons- och prenumerationsintäkter.

– Vi gör fler events per år och det tillkommer nya events hela tiden. Främst handlar det om att få ut redaktionellt innehåll i en annan kanal. Evenemangen blir ett marknadsföringsfönster för det vi gör och vi får också en möjlighet att träffa vår målgrupp.

Som de flesta tidskrifter brottas Dagens Media med vikande annonsintäkter. Att öka eventdelen är en naturlig följd av det, menar Madeleine Nilsson.

– Vi är så pass nischade att det är lite lättare för oss. Vi kan ta ut en specifik del av mediemarknaden och enkelt identifiera deltagare och hitta samarbetspartners.

Förra året ansökte Madeleine Nilssons företrädare Niclas Rislund om att varumärkesskydda namnet DJ-battle i två olika kategorier rörande event. Ansökningarna till Patent- och registreringsverket blev omskrivna, men varumärkesskyddet godkändes aldrig.

Finns det en risk för att DJ-battle växer ifrån Dagens Media och att eventet förlorar kontakten med huvudprodukten?

– Ja, jag tror att det är många besökare som inte vet att det är vi som arrangerar. Utanför vår lilla bransch är det många som inte känner till oss. Vi gör allt vi kan för att berätta att vi gör det här. Men lite svinn får man ta.

Kommer du själv närvara på årets DJ-battle? 

– Jag kommer vara med. Så klart! Nu är jag bara tf (chefredaktör), med det finns en risk att jag måste vara med på scenen. Det blir roligt!

Matilda Nilsson

Fyra tips för att synas i Almedalen

Dagens Medias Madeleine Nilsson tipsar:

  •  Hitta en unik och lite galen idé.
  • Var konsekvent!
  • Börja litet och skala upp efter hand. “Dagens Medias DJ-battle var inte stort från början. Det var jättelitet för tio år sedan och nu är det nästan 2 800 personer som är där och festar på Kallis.”
  • Var enträgen och envis.

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.