Så lyckas du med din e-handel som tidskrift

Torsdag 10 oktober 2018

På vår senaste Digifrukost fick gästerna ta del av Lands framgångsrika e-handelskoncept. Mikael Bergh, försäljningschef inom läsarintäkter på LRF media och Helena Nimbratt, shoppingredaktör på LRF media, berättade om resan från start till handling. Här får du en summering samt åtta tips för den som vill börja med e-handel.

Redan innan e-handelns start hade Land ett starkt varumärke och en redaktion som kände sin målgrupp väl. Något som var en enormt viktig del, menar Mikael Bergh.

Företaget Tipser, som är ett e-handelsverktyg med fokus på publicister, blev hjälpen att komma igång. Tipser hade redan handlare kopplat till sig, men också hjälpmedel som kundservice, administratörshjälp och faktureringslösningar.

Tidningen Land har sin styrka i sitt innehåll, inspirationsspridning och marknadsföring, berättar Mikael. Genom att ta in ett extern företag kunde fokus läggas på dessa punkter.

Från start till handling var sträckan kort

I februari 2017 skedde första mötet och i juni 2017 gjordes första testlanseringen. Efter att sett om det fungerade, vilket det gjorde, slog de i september samma år på stora trumman och satsade ordentligt.

Helena som är journalist i grunden blev shoppingredaktör, något hon själv såg som en stor fördel, då det handlar om att leta, granska och hitta intressanta historier.

– Jag såg detta som ett guldläge då en tydlig målgrupp redan fanns, vi behövde bara hitta rätt produkter och börja sälja, berättar Helena.

Land fokuserar främst på produkter gjorda av svenskt material med lantlig stil, som går i linje med deras målgrupp.

Några insikter för att lyckas med din e-handel

  • Trovärdighet – ärlighet varar längst.
  • Utgå från varumärkets kärnämnen – Vilken målgrupp har vi, och vad vill dom ha.
  • Handplocka sortimentet – Erbjudandet bör vara unikt, att kopiera någon annans sortiment är lönlöst.
  • Hitta rätt ton – Gärna nära den ursprungliga tonen, kopplat till redaktionen och tidningen. I Lands fall var det personligt och att inte försöka eftersträva den”perfekta” bilden.
  • Testa, testa och åter testa –  Vilka produkter funkar och vilka funkar inte?
  • Gräv i data –  Är det bättre med högre priser och fri frakt eller fraktkostnad och lägre priser?
  • Kanal specifikt – Olika produkter säljer bra i olika kanaler, där något säljer bra i tidningen och något annat via Instagram exempelvis.
  • Behåll magkänslan – Känns det inte bra kommer det inte att lyfta.

Idag är Lands e-handel en viktig men också ekonomiskt vinnande del av verksamheten.

Text och bild: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.