Så gick Breakit från 6 till 12 miljoner på ett år

Torsdag 19 januari 2018

Årets första Digifrukost kickades igång med Breakits affärsutvecklingschef Camilla Björkman som berättade om sajtens affärsstrategier. Från år 2016 till 2017 gick Breakit från sex till tolv miljoner kronor i omsättning och i år siktar Breakit på att omsätta 20 miljoner.

Camilla Björkman har tidigare arbetat på bland annat FAB Media och Driva Eget. På frågan vad som egentligen är Camillas arbetsuppgift på Breakit svarar hon ”Om vi har en idé på Breakit som vi vill sjösätta då ansvarar jag för detta”. Men hon tillägger också att hennes roll innebär flera olika arbetsområden.

Camilla Björkman

Tre case från Breakit som lett till ökade intäkter

1 Native

Utmaningen var otydligheten kring vad kunden egentligen köpte. Något som var tvunget att bli tydligare.

Steg 1: Tydliggöra vad Breakit  faktiskt säljer – satte upp garantier och villkor där det tydligt framgick vad kunden köper.

Steg 2: Breakit skapade en modell kring processen gällande arbetet med kund. Detta innebar att inleda med ett möte med kunden där dess behov trattades ned utifrån förväntningar och drömscenario när kampanjen är över.

Här menar Camilla att kunden inte alltid vet bäst. Det gäller att lyssna in vad kunden säger, sedan utvärdera och därefter inte göra exakt det kunden vill. Detta menar hon är en balansgång mellan erfarenhet och att ha duktiga säljare, för att bemöta kundens mål och önskan på bästa sätt.

Steg 3: Tweaking av sajten

Resultatet

  • Sparad tid internt.
  • Bättre effekt för kunden.
  • Mer ”breakifierade material” Vilket innebär material som upplevs vara en rationell artikel, trots att det finns en kund bakom.
  • Prisökning och mer försäljning.

    2 Event

Utmaningen var den stora konkurrens som finns och att alla vill hålla på med event.

Fundera över följande frågor:

  •      Kärnmålgrupp.
  •      Ämnen vi brinner för.
  •      Viktigt att sticka ut, det finns så mycket olika event vilket gör att de måste vara unikt för att väcka intresse.

Resultatet

Resulterade blev följande event: Fintech sthlm, Scaleup day, Retail tech, Insurtech och Beauty and Fashion tech.

”Breakit har 75 procent manliga läsare. Bara genom namnet Beauty and fashion tech får man PR, just för att det är så oväntat” säger Camilla.

Nog för att eventen uppmärksammades, men det ledde det också till nya områden som går hand i hand med Breakit samt 2,5 miljoner i eventomsättning som fortsätter att växa.

Eftersom Breakit arbetar med B2B kan de ta höga priser, vilket snabbt genererar lönsamhet enligt Camilla Björkman.

 3 Breakit How to

Breakit startade ett nytt varumärke som riktar sig till startup-företag med olika utmaningar.

Camilla menar att det gav ett bättre PR-värde att starta ett nytt varumärke och det var också lättare att sälja in till företag.

Strategier

  • Kostar pengar- redaktionella resurser.
  • Få in i organisationen- få medarbetarna att brinna för det
  • Placerade How to som en separat del på siten, där olika kunder presenterar varje avdelning med olika ämnen som Breakit bestämt.

”Sälj skinnet innan ni skjutit björnen” avslutar Camilla med som ett av de bästa tips hon kan ge. Med det menade hon att det tar tid innan garanterad säkerhet att tjäna pengar finns. Kolla med kunden först och presentera förslaget, för att se om det finns ett intresse.  

Resultatet

  •      Bidrog med läsarnytta.
  •      Intäkter på 2,1 miljon kronor.
  •      Ledde till kunder som även nappade på annat.

Lästips: Sveriges Tidskrifters ordförande Unn Edberg reflekterar över Breakits utveckling. Läs inlägget på Resume.se

Summering: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.