Så blir du igenkänd utan logga i sociala medier

Torsdag 29 maj 2018

Låt läsaren känna igen dig. Här är knepen för att skapa en tydlig visuell identitet för din tidskrift i sociala medier.

Låt läsaren känna igen dig. Här är knepen för att skapa en tydlig visuell identitet för din tidskrift i sociala medier.

Text: Matilda Nilsson / Allt om Tidskrifter

Ett väl genomarbetat omslag och en prisad form i print, det räcker inte längre för att hålla ihop en tidskrifts varumärke. Den visuella identiteten måste fungera i alla kanaler. Och tidskiften ska kännas igen, oavsett om den dyker upp på instagram, twitter – eller i brevlådan.

Men förutsättningarna för att uttrycka sig visuellt i en social kanal är annorlunda än i tryck. Och det kan vara bra att tänka på redan innan man kör i gång ett nytt socialt konto.

– Ha en strategi. Släng inte bara upp det du tycker är skönt för dagen, säger Jesper Robinell, executive creative director på Söderhavet, en strategisk designbyrå som jobbar med branding.

Inom reklambranschen är varumärket kung, och visst kan tidskriftsbranschen lära en del av reklambyråerna vad gäller digitalt varumärkesarbete.

Jesper Robinell, Söderhavet

Jesper Robinell från designbyrån Söderhavet har stor erfarenhet av digitalt varumärkesarbete.

– I alla brandinguppdrag vi gör inkluderar vi hur företaget ska se ut i sociala medier. Det kan handla om bildmanér och hur man jobbar med andra beståndsdelar i identiteten som färger och typsnitt, men också tonaliteten i text, säger Jesper Robinell.

Söderhavet skapar så kallade visuella guidelines för sina kunder. De inleds med ett par övergripande designprinciper som är viktiga för varumärket och ska vara enkla för kunden att följa. Därefter följer en mer detaljerad förklaring.

– Det gäller att alla kanaler håller ihop med samma typ av känsla, säger Jesper Robinell.

Ett sätt kan vara att sätta ett tydligt bildmanér och strukturera sina bilder taggade med sin egen hashtag, tipsar Jesper Robinell. Söker någon på din hashtag möts personen av din visuella identitet.

Kanske kan det vid en första anblick tyckas svårt att skapa en visuell identitet i digitala kanaler. Varje social plattform har sina egna typsnitt och former på bilder. En profilbild på Instagram är bara några pixlar hög. En texttung logotyp får inte plats.

– Möjligheterna att synas i den övre delen på sociala plattformar är extremt små, instämmer Jesper Robinell.

Men han vill börja i en annan ände.

– För oss är det självklart att en logga ska funka i små format. Loggan ska fungera i rörligt och den ska kunna bli en liten avatar i sociala medier. Det är bland de första delarna som vi tittar på, säger Jesper Robinell.

Kit gör bra ifrån sig på Facebook

Dessutom öppnar sociala medier dörren till att jobba med rörligt material – och på videoklipp har man stora möjligheter att sätta sin egen prägel. En tidskrift som gör bra ifrån sig på Facebook är Kit, tycker Jesper Robinell.

– De bygger in ett ägandeskap i sitt rörliga material. Det går att göra på många olika sätt. Det kan handla om intro och outro, avtoning, eller själva röreselsemanéret. Det gäller att bygga in en känsla som man över tid kommer att känna igen.

Kit jobbar med återkommande plattor, typografi och har till exempel en slutvinjett i sina filmklipp.

Kit tillhör Bonnier Growth Media. Syskonförlaget och tidskriftsjätten Bonnier Magazines & Brands har också satsat mycket på just rörligt innehåll. Det senaste året har tidskriftsförlaget kompetensutvecklat ett 15-tal webbredaktörer till videoredaktörer.

Därtill finns ett videoteam på fem personer som gör mer avancerade videoprojekt, som efterbearbetning i till exempel Adobe After Effects.

Frida Boisen, Bonnier Magazines & Brands

– Vi har sedan en tid tillbaka stort fokus på att sätta identiteten i vår videokommunikation. Vi har tagit fram specifika grafiska mallar för videoformat i sociala kanaler. Nu vässar vi oss ännu mer för att göra det ännu bättre, säger Frida Boisen, digital chef för Bonnier Magazines & Brands.

I mallen anges typsnitt, färger, ramar, plattor, varumärkessignaler som en rad eller en logotyp under videon och avslutningsvinjett.

– Varumärkessignalen under hela videon, till exempel loggan eller en färg, var ska den finnas? Om text eller grafik dyker upp i klippet, hur dyker den upp och var? Hur animeras element in och ut? säger Frida Boisen.

Den visuella identiteten ska genomsyra allt. Det gäller animationer och videoproduktion likväl som sajten, instagram, tidningen, events med mera.

– Att vara stringent är en framgångsfaktor, säger Frida Boisen.

Hon ser en explosion av möjligheter med de nya kanalerna. Hon flaggar särskilt för Instagram Story, ett kortvideoformat väl anpassat för storytelling.

– Mama leker med pennfunktionen i Instagram Story. Det är snirklar som återkommer i alla Mamas stories. Man känner sig hemma och det sticker ut, exemplifierar Frida Boisen.

Hennes inställning är att det gäller att våga prova nya filter och verktyg. I sociala medier ska uttrycket tillåtas vara lekfullt och interaktivt, men samtidigt framhåller hon att varumärket är basen.

Peter Ström, Beckmans

Peter Ström, Beckmans, säger att de nya plattformarna förändras hela tiden. De element du använder måste vara anpassningsbara.

Ett återkommande ord är konsekvens. Samma begrepp använder Peter Ström, lektor med inriktning digitala medier på Beckmans designhögskola.

– Eftersom varumärken är utspridda i mängder av sammanhang, medier och plattformar är visuell konsekvens otroligt viktigt, säger han.

Peter Ström är själv grafisk formgivare på designbyrån Konst & Teknik. Enligt honom handlar den visuella identiteten om mycket mer än ett varumärkes logotyp. Det gäller att skapa en visuell igenkänning som fungerar på föränderliga plattformar. Det gäller att tänka utanför de traditionella ramarna. Tänk på språk, bilder och typografi, element som går att använda konsekvent, men som också är mer anpassningsbara än en logotyp.

– Var beredd på föränderlighet; digitala plattformarna kan förändras helt plötsligt – tekniskt, konceptuellt, värdemässigt. Se det som en del av hur varumärket jobbar. Kanske ska ni inte finnas i alla kanaler, utan ta den som passar er bäst och göra det fullt ut.

För att sammanfatta: våga prova, men med finess. Lek med de nya möjligheterna, men tappa inte bort din egen identitet på vägen.

 

Frida Boisen, Bonnier Magazines & BrandsFrida Boisens 7 tips för att skapa en tydlig visuell identitet i nya kanaler

  1. Var stringent!

Varumärket och den redaktionella produkten ska kännas igen i alla kanaler.

  1. Lita på kreatörerna!

Skapa samarbeten mellan olika kreatörer (AD:ar, animatörer, videoredaktörer etc) som kan lyfta produktionen.

  1. Kompetensutveckla medarbetarna

På Bonnier Magazines & Brands har till exempel ett 15-tal webbredaktörer vidareutbildats till att också bli videoredaktörer.

  1. En ansvarig för kanalen

Utse en primärt ansvarig för varje kanal. Den personen sätter tonen för bilduttryck med mera. Det behöver inte alltid vara en AD.

  1. Våga testa!

De nya plattformarna utvecklas hela tiden. Något som är på frammarsch nu är Instagram Story (möjligheten att lägga interaktiva filmklipp på Instagram). Våga prova nya filter och verktyg.

  1. Lär av tv-branschen

Titta på vanlig strömmad tv och inspireras. Hur jobbar de med intro? Avtoning? Vinjetter? Typsnitt? Loggor? Hur tonas grafik in och ur bild?

  1. Skapa magi

Vi som är professionella storytellers ska ge det lilla extra. Det kan vara magiska bokstäver som flyger eller en maträtt som trollas fram.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.