Så arbetar Lärarnas Tidning med datajournalistik

Torsdag 11 oktober 2017

Örjan Björklund, chefredaktör Lärarnas Tidning

Datajournalistik brukar, i korthet, beskrivas som att samla in, strukturera, analysera och visualisera data. De tidningsredaktioner som specialiserat sig inom området de senaste åren har lyckats lyfta journalistiken till en ny nivå. Lärarnas Tidning är nominerade till Tidskriftspriset 2017 i kategorin Årets digitala tidskrift fackpress. I juryns motivering hyllas fackförbundstidningen just för att de genom sin ”satsning på datajournalistik har blivit ett ledande forum för skoldebatten”. Hur har de gått tillväga? Sveriges Tidskrifter intervjuar chefredaktör Örjan Björklund som berättar mer om  aktivt redaktörskap, nya strategier i sociala medier och vikten av att våga utvecklas digitalt.

Berätta mer om satsningen på datajournalistik, hur har ni gått tillväga?
– Att använda datajournalistik, både för att hitta stoff till och göra våra granskningar och sedan för att visualisera resultatet av dem på ett lockande sätt på webben har vi jobbat länge med och många på redaktionen har fått utveckla sina kompetens inom området. Men tack vare att vi nu genom ett mer aktivt redaktörskap skapat en livaktig debatt på sajten så får vi direkta reaktioner på våra nyheter från läsarna, som vi sedan kan använda oss av för att göra ny journalistik. Alla har alltid haft massa åsikter om skolan och lärande, men genom vår debatt får lärarnas röster äntligen höras mer.

Ni hyllas även för er ”aktiva och strategiska närvaro i sociala medier”.
– Det är inga konstigheter. Lärare är aktiva i sociala medier och det finns förstås många grupper där till exempel olika lärargrupper möts och diskuterar. Så där försöker vi också vara, för att få input och veta vad som diskuteras, för att uppmana till debattinlägg och förstås för att sprida våra nyheter och artiklar till rätt målgrupper. Det ger artiklarna läsning och redaktionen respons som sedan kan leda till nya nyheter. I sociala medier jobbar vi mycket med korta videoklipp för att väcka intresset för våra artiklar. Dessutom puffar vi ofta och gärna för artiklar även i andra media när vi tror att den kan intressera våra läsare. Vi ser det som ett sätt att bygga lojalitet och förtroende med våra läsare.

Vad kan andra fackförbundstidningar lära av er på den digitala fronten?
– Det vet jag inte. Många av dem är små redaktioner som kanske inte tycker sig ha resurser att satsa så mycket på webben. Men faktum är att det inte tar jättemycket resurser att exempelvis jobba strategiskt i sociala medier. Däremot ger det en hel del tillbaka. En bra och vass debatt om de frågor man bevakar kräver i och för sig en del, men det ger också mycket högintressant och välläst material till såväl sajt som papper. Det kan i sin tur ge resurser över till mer egen journalistik. Ett tips är att utveckla reportrarnas kompetens inom datajournalistik. Det ökar möjligheten att hitta bra nyheter – och göra snyggare visualiseringar.

Har ni något spännande på gång under hösten?Lärarnas tidning omslag
– Just nu är vi inne i en fas av webbutvecklingen där vi testar i stort sett allt – nya visualiseringsformer, livesändningar, videoinslag, explainers, reportageberättande på webben där vi utnyttjar flera olika publiceringsformer i samma jobb – allt för att se vad som funkar och vad våra läsare gillar. Det är spännande.

— Alla medlemmar i Lärarförbundet får Lärarnas tidning hem i brevlådan. Tidningen kommer ut med 15 nummer per år och är landets största yrkes- och nyhetstidning för lärare. Redan 2009 blev tidningen utsedd till Årets facktidskrift av Sveriges Tidskrifter. 

— Tidskriftspriset delas ut av Sveriges Tidskrifter och vinnaren avslöjas den 8 november 2017. Lärarnas tidning tävlar mot tre andra kandidater – tidningarna Breakit, Chef och Resumé.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.