Rutinerade chefredaktören: Så överlever du Bokmässan

Torsdag 12 september 2018

Jonas Eklöf, Vi Läser

Nu laddar många magasin för Bokmässan i Göteborg. Ska du dit? Allt om Tidskrifter berättar om vilka tidskrifter som finns på mässan – och låter chefredaktören för Vi Läser, Jonas Eklöf, ge sina bästa tips om hur du överlever på mässan. I år fyller Vi Läser 10 år – och satsar mer än någonsin på Bokmässan.

Bokmässan i Göteborg lockade förra året över 70 000 besökare. De två åren före var antalet närmare 100 000. Årets bokmässa infaller 27–30 september och du kan nog räkna med att träffa lite tidskriftsfolk om du beger dig dit. Ett magasin som satsar stort på Bokmässan är Vi läser.

– Gör man ett magasin om litteratur är det svårt att inte var där. Jag gillar Bokmässan, säger Jonas Eklöf, chefredaktör.

I år deltar också flera andra tidskriftsförlag och magasin på bokmässan. Vetenskapsmedia och FPG Media ska vara på plats med Fokus, Språktidningen och Modern Psykologi och bland utställarna finns Blankspot, Bonnier Magazines & Brands, Egmont Publishing, Filter, Folket i Bild, Historiska Media, Tidskriften Lyrikvännen, Offside Press, Ottar och Expo.

Tidningen Vi Läser ger lagom till mässan ut sitt tjockaste nummer någonsin.

– Otroligt många av våra läsare är på Bokmässan. De kommer fram och ger beröm, kritik och kommer med tips, vilket är oumbärligt, säger Jonas Eklöf. Bara av att gå på mässgolvet får han uppslag och inspiration.

– Man behöver inte vara en litteraturtidning för att det ska vara en plats som genererar nya idéer.

Vi Läser har, i samarbete med Bokmässan, i år ett ambitiöst seminarieprogram med tidigare omslagsförfattare. Kriminalprofessorn Leif GW Persson möter journalisten Lena Andersson under ledning av Tidningen Vi:s senior editor Stina Jofs. Och Jonas Eklöf leder samtal mellan författarna Johan Hassen Khemiri och Sara Stridsberg.

– Vi kommer prata om respektive författares författarskap, men också om tidigare intervjuer som vi har gjort med dem. Vi blickar tillbaka under tio år och ser hur författarskapen har utvecklats och vad det skrivs för sorts romaner, säger Jonas Eklöf.

Vidare håller Vi Läser ett stort #metoo-seminarium som tar avstamp i en av Vi Läsers artiklar.

– Texten fick ganska stor uppmärksamhet och handlar om i fall man kan skriva om relationer, våld och sex på samma sätt efter #metoo, säger Jonas Eklöf.

Tre tips från Vi Läsers chefredaktör – Så överlever du Bokmässan

  1. Ha med vattenflaska.
  2. Ta på dig bra skor.
  3. Det brukar vara extremt dålig luft, så har du ett ambitiöst schema, se till att göra en paus där du lämnar området och sätter dig i snålblåsten i Göteborg.

 

Vi Läser är i första hand en pappersprodukt med omkring 54 000 läsare per nummer. Tidningen har en jämn och stabil prenumerationskurva som pekar uppåt från slutet av 2016 till den senaste mätningen från Orvesto Konsument.

Sedan Unn Edberg tidigare i år blev vd för tidningens ägare Vi Media är inriktningen att magasinen ska satsa mer digitalt.

– Papperstidningen har varit vårt hjärta. Men vi tittar på hur vi ska kunna ta betalt av läsarna digitalt och hur man kan skapa moderna prenumerationserbjudanden, säger Jonas Eklöf.

Än så länge har tidningen trogna läsare som är beredde att betala för en pappersprodukt.

Vad ligger bakom era framgångar?

– Hårt arbete. Vi försöker ta litteratur på dödligt allvar, men författare med en nypa salt.

Reporter: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

Prenumerera gratis på vårt nyhetsbrev och magasin Allt om Tidskrifter. Omvärldsbevakning, temareporetage och nyheter, varannan vecka digitalt och fyra gånger per år som pappersmagasin.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.