Plaza Uomos nya chefredaktör lovar spännande utveckling

Torsdag 31 maj 2017

Erik Mannby, chefredaktör Plaza UomoSveriges Tidskrifter intervjuar Erik Mannby – som förra veckan blev klar som  ny chefredaktör för stilbibeln Plaza Uomo. 

Herrmodemagasinet Plaza Uomo har under de senaste åren blivit uppskattat i segmentet, särskilt bland de som sneglar mot välskräddade kostymer och italiensk stilkänsla. Fyra gånger per år bjuds läsarna på hemligheterna bakom den perfekta kostymen, skjortan eller klockan. För en djupare förståelse av hantverket lyfter Uomo fram producenter, platser, produkter och ikoner – både från det förflutna och idag. Nya chefredaktören Erik Mannby avslöjar för Sveriges Tidskrifter att han, bland annat, planerar att utveckla tidningens digitala plattformar.

Berätta något om din bakgrund!

– Jag är radiojournalist i grunden men jobbet på Plaza Uomo fick jag på andra meriter. Jag har de senaste sju åren varit väldigt aktiv inom herrmodevärlden på olika sätt – som delägare i ett klädmärke, som frilansskribent i ämnet för olika internationella publikationer och som stor entusiast och nörd. Då jag jobbat en hel del med digital marknadsföring och affärsutveckling så känns det naturligt att jag även tar med mig det tänket till Plaza Uomo, säger Erik Mannby.

Jag såg någonstans att du beskrev Plaza Uomo som ditt ”personliga favoritmagasin” – det måste kännas särskilt roligt att ta över en tidskrift man tycker så mycket om?

– Det är det verkligen. Det är ett magasin som tar kvalitetsherrmode på stort allvar, och vars format återspeglar detta – tidningen är rakt igenom ett kvalitetshantverk. Att exempelvis få jobba med människor som skapat prisbelönta reportage kring mitt största intresseområde, det är verkligen en ynnest.

Hur vill du ta varumärket och tidningen vidare – har du några spännande idéer redan nu?

– Ja, som sagt så finns det planer på digital utveckling, och att skapa fler näringar kring det starka varumärket. Jag vill inte avslöja för mycket redan nu, men vågar lova att det blir en spännande utveckling för alla som har ett intresse för herrkläder. När det handlar om själva magasinet har jag inga planer på omstörtande förändringar. Jag älskar hur det ser ut idag, och kommer att fortsätta jobba med de nyckelmedarbetare som Plaza Uomo knutit till sig. Med mig har jag dock flera nya skribenter, fotografer och idéer för framtida reportage.Plaza Uomo

Hur kan svensk magasinsjournalistik i modesegmentet utvecklas och bli ännu bättre?

– Genom att ta sina läsare på allvar. Det som drog mig till just Plaza Uomo är att tonen är vuxen, både visuellt och textmässigt. Jag tycker det finns något där för andra modetidningar att ta till sig av. Det är enkelt för människor att tillgängliggöra sig inspiration och kunskap i både text- och bildform på sin dator, telefon eller läsplatta. Därför tycker jag att magasin bör tillhandahålla något mer än detta. Högkvalitativt papper, bra bilder och texter, och ett fokus kring det kärnämne tidningen utger sig för att bevaka, säger Erik Mannby till Sveriges Tidskrifter.

— Plaza Uomo lanserades 2012 och är en del av Plaza Publishing Group. Tidningen publiceras fyra gånger per år.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.