Organisationspressen bygger nya intäktsvägar

Torsdag 17 maj 2017

Helle KleinNär det gäller affärsutveckling i tidskriftsbranschen ligger stort fokus på de kommersiella tidningarna men inom organisationspressen pågår också en utveckling av intäktskällorna. Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, ser stora möjligheter.

– Under mina fyra år som vd och chefredaktör har vi gjort om tidningen till ett magasin, vår webb till en magasinswebb samt utvecklat vår närvaro i sociala medier. Vårt fokus är läsarrelationer för att stärka tidningens nytta men också att få ut vår journalistik till en bredare publik. Vi ser att vi på så sätt både kan öka intäkterna och stärka tidningens varumärke.

Hur påverkar finansieringsfrågorna dig i det löpande arbetet?
– Jag har fört ett kontinuerligt samtal med ägarna om att öka prenumerationsavgifterna så att tidningens ekonomi säkras. När jag tillträdde gick tidningen med nästan 3 miljoner i förlust. I år gör vi en vinst på 1,7 miljoner kronor. Dagens Arbete har två intäktskällor – annonser och prenumerationsavgifter (förbundsbidrag). Vi har på senare tid utvecklat nya intäktskällor såsom bokförsäljning, temabilageförsäljning och event.

Vad tror du kommer dominera tidskriftsbranschens utveckling under det kommande året?
– För organisationspressens del är det att värna den självständiga och trovärdiga journalistiken och lära ägarna skillnad på journalistik och kommunikation. Jag tror också att medlemstidningen har förutsättningar att hitta intressanta intäktsmöjligheter utöver ägarnas anslag. Generellt sett har tidskriftsbranschen inte alls samma kris som dagspressbranschen – vi kan med stolthet våga vara lite långsammare, fördjupande och sammanhangsskapande också i det digitala.

Kommer ni själva att utveckla tidningen på något sätt framöver?
– Vi har utvecklat så kallade “one-shots”, temabilagor i specifika ämnen som vi säljer till bland annat skyddsombud och fackliga avdelningar. Vi behöver också bli bättre på att mäta genomslag i våra olika kanaler. Vårt dotterbolag DA Media är ett annonsbolag som kan organisations- och medlemstidningar och den affärsidén kommer vi att utveckla framöver.

Text: Fredrik Wass

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.