Organisationspressen bygger nya intäktsvägar

Torsdag 17 maj 2017

Helle KleinNär det gäller affärsutveckling i tidskriftsbranschen ligger stort fokus på de kommersiella tidningarna men inom organisationspressen pågår också en utveckling av intäktskällorna. Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, ser stora möjligheter.

– Under mina fyra år som vd och chefredaktör har vi gjort om tidningen till ett magasin, vår webb till en magasinswebb samt utvecklat vår närvaro i sociala medier. Vårt fokus är läsarrelationer för att stärka tidningens nytta men också att få ut vår journalistik till en bredare publik. Vi ser att vi på så sätt både kan öka intäkterna och stärka tidningens varumärke.

Hur påverkar finansieringsfrågorna dig i det löpande arbetet?
– Jag har fört ett kontinuerligt samtal med ägarna om att öka prenumerationsavgifterna så att tidningens ekonomi säkras. När jag tillträdde gick tidningen med nästan 3 miljoner i förlust. I år gör vi en vinst på 1,7 miljoner kronor. Dagens Arbete har två intäktskällor – annonser och prenumerationsavgifter (förbundsbidrag). Vi har på senare tid utvecklat nya intäktskällor såsom bokförsäljning, temabilageförsäljning och event.

Vad tror du kommer dominera tidskriftsbranschens utveckling under det kommande året?
– För organisationspressens del är det att värna den självständiga och trovärdiga journalistiken och lära ägarna skillnad på journalistik och kommunikation. Jag tror också att medlemstidningen har förutsättningar att hitta intressanta intäktsmöjligheter utöver ägarnas anslag. Generellt sett har tidskriftsbranschen inte alls samma kris som dagspressbranschen – vi kan med stolthet våga vara lite långsammare, fördjupande och sammanhangsskapande också i det digitala.

Kommer ni själva att utveckla tidningen på något sätt framöver?
– Vi har utvecklat så kallade ”one-shots”, temabilagor i specifika ämnen som vi säljer till bland annat skyddsombud och fackliga avdelningar. Vi behöver också bli bättre på att mäta genomslag i våra olika kanaler. Vårt dotterbolag DA Media är ett annonsbolag som kan organisations- och medlemstidningar och den affärsidén kommer vi att utveckla framöver.

Text: Fredrik Wass

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.