Offsides chefredaktör: ”Halv miljon i intäkter från podden”

Torsdag 5 april 2017

Anders Bengtsson, chefredaktör Offside

TS färska upplagesiffror för 2016 visar att Sveriges största fotbollsmagasin Offside går fram nästan 12,5 procent. Från en upplaga på 17 600 2015 till 19 800 i fjol. Sveriges Tidskrifter störde chefredaktören Anders Bengtsson – mitt i den allsvenska upptakten – och frågade om tidningens digitala nytänk, framgångarna för podcasten och planerna på att dra igång en Offside i Dubai.

Vad gör ni rätt just nu?
– Vi har förstärkt bemanningen på hela Offside Press AB, moderbolaget. Anna Falck är ny VD och Martin Karlsson är ny digital chef. Detta har gjort att vi kan backa upp saker som vi vill genomföra eller dra igång med en annan tyngd. Fler lyckade prenumerationskampanjer, bättre spridning av redaktionellt material i sociala medier och så vidare. Dessutom tycker jag att vi gjorde jävligt bra tidningar under 2016 och med Offsides podcast i ryggen, som kommer ut varje vecka, blir det lättare för oss att nå ut med information om vad kommande nummer handlar om.

I december avslöjade du i Offsides podcast att ni överväger att ta steget in i Mellanöstern?
– Överväger och överväger… Några entusiastiska män bokade in ett möte med mig och berättade om deras storartade planer för att dra i gång en Offside i Dubai. Jag gav dem några tips och de började prata om att de skulle flyga ner vår redaktion till Dubai. Vi skulle då »utbilda« den nya redaktionen och så vidare. Jag såg så klart ett gäng pengapåsar framför mig, men kände i ärlighetens namn att det var väldigt – väldigt – långt bort. Av många olika anledningar. Så det var mer ett … fascinerande möte.

off5-15-omslag_liten-315x450 På tal om er podcast som är en stor snackis och har fler lyssnare än vad magasinet har läsare – hur har ni lyckats med den ekonomiska utväxlingen där?
– Vi ligger på cirka 35 000 lyssnare varje vecka, så skillnaden är ju ganska stor. Många som lyssnar är inte Offsideläsare sedan tidigare, men jag vill tro att några åtminstone köper ett nummer eller två om man gillar vår podd. Därefter är inte steget till att bli prenumerant så stort. Vi blir också attraktivare för annonsörer. Tidigare har det varit tidningen som lockat, nu kan vi presentera helhetslösningar som inkluderar flera olika Offsidekanaler. Vi är i princip fullbokade i podden sex månader framåt och vi kommer att ha en bra bit över en halv miljon kronor i intäkter bara från podden under 2017.

Har Offside något spännande på gång i vår som du kan berätta om? 
– Det känns som det aldrig tidigare varit så många spännande saker runt hörnet som just nu. Vi har nyss lanserat en ny webb som är bättre lämpad för långläsning, och inom kort kommer vi att presentera en spännande digital lösning för våra prenumeranter, som kommer innebära att den som prenumererar får ett otroligt mervärde jämfört med de som enbart köper oss i butik. Redaktionellt har vi också tagit beslutet att bli ännu mer fokuserade på svensk fotboll. Vi ska fortsätta berätta de bästa berättelserna från världen, men svensk fotboll – från Allsvenskan till division sju – är det vi brinner för mest. Lyckligtvis vet vi också att våra läsare vill ha mer av det här.

— Offside utkommer med sex nummer per år och beskrivs som  fotbollsmagasinet som tar vid där dagstidningarna slutar. Varje nummer rymmer omkring 130 sidor inträngande reportage, personliga porträtt och grävande journalistik från Ullevi och Söderstadion, Liverpool och Madrid.

Johan Kellman Larsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Stibo Graphic

    Stibo Graphic erbjuder Nordens största produktionskapacitet och har det i särklass bredaste utbudet i stora moderna rullpressar med allt ifrån 16-sidiga till 80-sidiga tryckpressar. Det ger en oöverträffad flexibilitet och leveranssäkerhet.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.