Receptet bakom VEGO:s framgång

Torsdag 14 juni 2017

Tidningen Vego, chefredaktör Mattias Kristiansson

En av de tidskrifter som går starkt framåt i senaste Orvesto – tillsammans med bland annat Båtnytt, Elle Mat & Vin, Privata Affärer, Residence och Kyrkans Tidning – är VEGO. Tidningen är Sveriges första och största helt vegetariska mattidning. Läs vår matiga (!) intervju med Mattias Kristiansson, VEGOS chefredaktör. ”Vi är den självklara mötespunkten för vegoälskare.”

Vego går fram 18,3 procent i Orvestos senaste undersökning – vad gör ni rätt just nu?

– Vi skriver om ett ämne som allt fler intresserar sig av och vi gör det på ett inbjudande, avdramatiserande och roligt sätt. Vi är breda i vår nisch och vill att alla ska kunna köpa och laga maten i vår tidning, oavsett var i landet du bor, vilka förkunskaper du har eller hur stor plånbok du har. Sedan är vi vår produkt ut i fingerspetsarna. Vi har exempelvis ingen fast redaktion utan jag tar in folk som verkligen lever vegolivet. Vi äter vegetariskt och lever grönt, vilket jag tror att läsarna märker. Vi är även aktiva i sociala medier och har skapat starka band till läsarna. Vi är deras vänner och de är våra. Sådant är väldigt viktigt, speciellt när man är nischad, Mattias Kristiansson.

I en informationstät och svårt konkurrensutsatt medial samtid, hur fördelaktigt är det – både sett utifrån annonsörer och läsare – att zooma in på ett relativt smalt ämne som ni gör?

– Jag tror att det har många fördelar, framförallt får man en trogen och intresserad läsarskara. Våra läsare är våra bästa ambassadörer och de hjälper inte oss bara att sprida tidningen utan också att ständigt utveckla den. Det blir inte konstlat att annonsera hos oss eftersom 95 procent av våra läsare är intresserade av nya vegoprodukter. Vi har även bra koll på vad våra läsare söker och vill se mer av.

Svenskarnas intresse för och inköp av vegetarisk mat ökar hela tiden, visar olika marknadsrapporter. Vad gör ni mer än ett ambitiöst magasin för att rida på den här vågen?

– Vi försöker nå ut på alla plattformar vi kan för att vara den självklara mötespunkten för vegoälskare. Förutom tidningen har vi vår Facebooksida där vi ständigt uppdaterar med nya produkter, recept, intervjuer och reportage. Här livestreamar vi även en del, både matlagning, chat med läsarna, och från mässor. På Instagram kommer det dels upp liknande saker som på Facebook, men vi kör även Instastories och videos. Vi har precis sparkat igång Vegopodden igen där vi intervjuar kändisar, entreprenörer och inspiratörer i vegovärlden. Dessutom har vi vår Youtubekanal där vi lägger upp bland annat receptvideos, filmer från vårt arbete och intervjuer.

Ni har över 36 000 följare på Facebook vego2(@matmagasinetvego) och över 22 000 följare på Instagram (@vegomagasinet) – hur lyckas ni skapa ett så starkt engagemang i sociala medier?

– Vegomat och en grön livsstil är hett och folk vill veta allt och lite till. Då finns vi där som egentligen den enda riktiga plattformen. Vi ser det inte som en envägskommunikation utan utbildar och informerar våra läsare samtidigt som vi engagerar dem och låter de följa med på vår resa. I utbyte så ger de oss inspiration, idéer, förslag på utvecklingsområden och annan matnyttig feedback. Och så håller vi det lättsamt, roligt och kamratligt. Varje gång vi är ute på mässor är det alltid någon som kommer fram och säger: ”Det känns som att jag känner er…ni är som en kompis”. Då vet jag att vi har lyckats, säger Mattias Kristiansson.

Tidningen VEGO utkommer 6 gånger per år och i varje nummer får du ta del av vegetariska recept, inspirerande artiklar, spännande intervjuer med kända profiler, matnyttiga kostråd och nya vegetariska produkter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Stibo Graphic

    Stibo Graphic erbjuder Nordens största produktionskapacitet och har det i särklass bredaste utbudet i stora moderna rullpressar med allt ifrån 16-sidiga till 80-sidiga tryckpressar. Det ger en oöverträffad flexibilitet och leveranssäkerhet.