Nu flyttar de tre branschbevakarna ihop – det blir ingen “superdesk”

Torsdag 26 september 2018

Resumé Dagens Media Medievärlden flyttar ihop

Mediebranschens tre bevakare blir sambos. På fredag går flytten för Dagens Media och Medievärlden till Resumés lokaler på Gjörwellsgatan 30. De tre branschtidningarna ska samsas under samma tak.

Det var tidigare i somras som Bonnier Business Media (BBM) köpte Dagens Media och Medievärlden av Alma Talent. Sedan tidigare äger BBM tidningen Resumé. De tre titlarna har liknande målgrupper.

Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media, berättar:

– Idén är att initialt behålla alla varumärkena. Det finns också en plan för att utveckla Dagens Medias digitala premiumerbjudande.

Dagens Media och Medievärlden ska tydligare inriktas mot mediemarknaden. Resumé kommer mer att bevaka frågor som rör byråer, marknadsavdelningar och kommunikatörer.

Samtidigt finns tankar om att redaktionerna ska samarbeta. Mikael Nestius nämner möjligheten att dubbelpublicera visst material. Frågan kommer diskuteras på en stor redaktionskonferens på måndag och tisdag.

– Det står som en av punkterna att diskutera. Jag skulle gärna prata mer om det i början av nästa vecka, säger Mathias Kallio, affärschef på Resumé.

Han betonar att redaktionerna inte kommer bilda någon “superdesk”. De tre redaktionerna hör till varsin tidning, det är grundtanken.

Och var sak har sin tid.

När Allt om Tidskrifter ringer Dagens Medias redaktion är den fortfarande kvar på Fleminggatan i Stockholm.

Håller ni på att packa nu?

– Nej, vi måste få i väg en tidning till tryckeriet först, säger Madeleine Nilsson med ett skratt.
– Sedan kan vi packa.

De tre redaktionerna kommer sitta i ett öppet landskap på Gjörwellsgatan i Stockholm.

– Än så länge har det inte skett några förändringar, varken hos oss eller hos Resumé. Vi har bara fortsatt som tidigare.

Sedan januari är Madeleine Nilsson tf chefredaktör och stf ansvarig utgivare på Dagens Media. Men nu föreslås Fredrik Svedjetun, Resumés chefredaktör, bli chefredaktör och ansvarig utgivare också på Dagens Media.

– Så fort MBL-förhandlingen blir klar så blir han chefredaktör. Förhandlingarna har dragit i gång och det kan bli klart vilken dag som helst nu, säger Madeleine Nilsson.

Hon själv kommer gå tillbaka till sin tidigare roll som redaktör.
– Det känns bra. Jag har ju jobbat för Fredrik tidigare när han var chefredaktör för Dagens Media. Vi har ett gott samarbete.

Hur är stämningen hos er på Dagens Media nu?

– Den är god. Alma Talent har fortsatt att dra ned efter att vi lämnade och det har slutat mycket folk, så vi är rätt nöjda med att ha blivit sålda. Eftersom all personal får följa med i köpet så känns det bra.

Axél Anden meddelar på e-post till Allt om Tidskrifter att tanken är att han ska fortsätta vara ansvarig utgivare för Medievärlden och Medievärlden Premium. Han ser också fram emot flytten.

Också Mathias Kallio på Resumé är nöjd.

– Vi tycker det känns jättekul att välkomna dem till oss. Jag var med och startade Dagens Media så det känns bara positivt.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

Prenumerera gratis på vårt nyhetsbrev och magasin Allt om Tidskrifter. Omvärldsbevakning, temareporetage och nyheter, varannan vecka digitalt och fyra gånger per år som pappersmagasin.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.