Native – intäktsområdet som fortsätter växa

Torsdag 17 maj 2017

Thomas Eriksson Egmont PublishingKommersiellt innehåll i redaktionella kanaler blir allt vanligare inom tidskriftsbranschen. För ett år sedan drog Egmont Publishing i gång sin satsning på native advertising, berättar Thomas Eriksson, digitalchef.

Vad är native advertising?
– Ett annonsformat som använder redaktionell berättarteknik. Native advertising upplevs som en naturlig del i ett redaktionellt flöde, oavsett om det handlar om video, radio eller text.

Hur jobbar Egmont Publishing med native advertising?
– Vi har ett team med kommersiella redaktörer som både projektleder och producerar den typen av annonser och synkar mellan säljbolag, redaktion och kund. Teamet är på två personer och vid behov tar vi in frilans. För vår digitala verksamhet, den delen som jag leder, är native mycket viktigt. Det står för 20–25 procent av annonsintäkterna och vi tror att den andelen kommer att öka.

Berätta om er mest famgångsrika satsning inom native?
– Där vi lyckats bäst är inom resor, golf och motor om man tittar på vad som omsätter mest. Till exempel på Vagabond har vi lyft fram hela länder i native-kampanjer, vilket har funkat väldigt, väldigt bra. Vi lyckas bra med native advertisting inom de nischade områden där vi är starka rent journalistiskt. Native-teamet och frilansar producerar, men redaktionen kan vara med i idéarbete, det är helt naturligt för mig.

I Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranchen förväntas native advertising öka med 30 procent, och som minst med 15 procent, under 2017. Hur ställer du dig till det resultatet?
– Det låter rimligt. Vi tror att vår omsättning på native kommer att öka med 30–50 procent jämfört med förra året.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling?
– Det kommer att komma betalväggar på en väldigt bred front. Det kommer som en lavin snart. Det är tidsfråga. Det passar inte för alla tidskrifter, men för en del. Det förutsätter att du har ett unikt innehåll och det är lättare med en starkt nischad målgrupp.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.