Native – intäktsområdet som fortsätter växa

Torsdag 17 maj 2017

Thomas Eriksson Egmont PublishingKommersiellt innehåll i redaktionella kanaler blir allt vanligare inom tidskriftsbranschen. För ett år sedan drog Egmont Publishing i gång sin satsning på native advertising, berättar Thomas Eriksson, digitalchef.

Vad är native advertising?
– Ett annonsformat som använder redaktionell berättarteknik. Native advertising upplevs som en naturlig del i ett redaktionellt flöde, oavsett om det handlar om video, radio eller text.

Hur jobbar Egmont Publishing med native advertising?
– Vi har ett team med kommersiella redaktörer som både projektleder och producerar den typen av annonser och synkar mellan säljbolag, redaktion och kund. Teamet är på två personer och vid behov tar vi in frilans. För vår digitala verksamhet, den delen som jag leder, är native mycket viktigt. Det står för 20–25 procent av annonsintäkterna och vi tror att den andelen kommer att öka.

Berätta om er mest famgångsrika satsning inom native?
– Där vi lyckats bäst är inom resor, golf och motor om man tittar på vad som omsätter mest. Till exempel på Vagabond har vi lyft fram hela länder i native-kampanjer, vilket har funkat väldigt, väldigt bra. Vi lyckas bra med native advertisting inom de nischade områden där vi är starka rent journalistiskt. Native-teamet och frilansar producerar, men redaktionen kan vara med i idéarbete, det är helt naturligt för mig.

I Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranchen förväntas native advertising öka med 30 procent, och som minst med 15 procent, under 2017. Hur ställer du dig till det resultatet?
– Det låter rimligt. Vi tror att vår omsättning på native kommer att öka med 30–50 procent jämfört med förra året.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling?
– Det kommer att komma betalväggar på en väldigt bred front. Det kommer som en lavin snart. Det är tidsfråga. Det passar inte för alla tidskrifter, men för en del. Det förutsätter att du har ett unikt innehåll och det är lättare med en starkt nischad målgrupp.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.