Axel Andén om medieutvecklingen: “Jag fick rätt”

Torsdag 1 februari 2018

Tidskriftspodden avsnitt 37 – Axel Andén

TIDSKRIFTSPODDEN. Nu startar ett nytt kapitel för Axel Andén. Sedan i höstas tillhör hans tidning Medievärlden det större förlaget Alma Talent och Axel ser tillbaka på de senaste 10 årens medieutveckling där höstens #metoo-bevakning också gav många lärdomar. Programledare är Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter.

Axel Andén har bevakat utvecklingen i mediebranschen länge. På Medievärlden har han varit i olika roller under mer än 10 år. Han började som reporter under den tid då TU drev tidningen. 2014 blev Medievärlden fristående och redaktionsmedlemmarna fick då rollen som medieentreprenörer med eget ansvar att få tidningen lönsam, ett arbete som pågick fram till hösten 2017 då tidningen köptes upp av förlaget Alma Talent. Nu startar ett nytt kapitel, både för Axel Andén och för Medievärlden, med tillgång till det större förlagets resurser men fortfarande som eget varumärke och med betaltjänsten Medievärlden premium.

Glimtar ur avsnitt 36:

✔️ Så gick det till när Alma Talent köpte Medievärlden – och så är relationen till förlagskollegorna på Dagens Media

✔️ Om medieutvecklingen de senaste 10 åren – “Jag fick rätt”

✔️ Om betalväggarnas återkomst – “Ett av de mer positiva skiftena jag varit med om”

✔️ Så hanterade Medievärlden #metoo-bevakningen – “Som människa och professionell har det varit en utmattande och viktig höst”

✔️ Om kritiken kring Expressen-publiceringen: “Att vi inte känner pressen oftare kanske tyder på att vi inte är tillräckligt farliga i vår granskning”

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.