“Med Swish gick försäljningen upp”

Torsdag 13 juni 2018

Carina Lundgren, Råd & Rön

Carina Lundgren har varit chefredaktör för konsumenttidskriften Råd & Rön i 18 år och jobbat med konsumentjournalistik hela sitt yrkesliv. Inför pensionen berättar hon om Råd & Röns tidiga digitala framgångar och fördelen med att ta betalt med Swish.  (Foto: Charlie Drevstam)

Du ska lämna Råd & Rön efter 18 år. Hur känns det?

– Det känns konstigt. Men också spännande att börja med ny fas i livet.

Vilken utveckling har du sett på tidningen under de här åren?

– Jag har förstås sett en ständigt fallande printupplaga. Det är strukturellt i hela branschen. Men jag har också sett en god utveckling digitalt. Råd & Rön har länge tagit betalt för ett redaktionellt innehåll. Vi började sälja vårt innehåll digitalt tidigt, omkring 2004. Från 2008 började vi sälja enstaka tester på nätet och då tog försäljningen verkligen fart.

Vilka utmaningar ser du på den digitala marknaden?

– De digitala intäkterna är inte lika höga som i print. Momsen är högre och det blir mycket transaktionskostnader runt själva köpet. Vi säljer 3 500 enstaka tester i månaden, vilket är bra, men varje test kostar inte så mycket för kunden.

Vilka råd har du till andra tidskrifter som funderar på att ta betalt för digitalt innehåll?

– Innehållet måste vara unikt för att människor ska vilja betala för det – och det måste vara lätt att köpa. Det ska vara lätt för kunden att betala. Vi gick över till Swish för ett år sedan och då gick försäljningen upp med 30–40 procent.

Råd & Rön är en tidskrift som för många har anseende som en egen institution, hur kommer det sig?

– Jag tror det beror på vår historia. Råd & Rön grundades 1958. Den ägdes av Konsumentverket och det var en annan tid. Marknaden för produkter och tjänster var mycket mindre i förändring. Långt in på -70 och -80-talet var konsumentprodukter dyra. Det var en investering att köpa konsumtionsvaror. Till exempel en tv och kläder kostade mycket och det fanns inte lika mycket att välja på. De här testerna och råden från Konsumentverket blev som en bibel för många. Det kom nya konsumentlagar och intresset för konsumenträttigheter och Råd & Rön var stort i samhället. För en del generationer lever bilden av Råd & Rön kvar i minnet av det.

Vad är det bästa ni gjort under de senaste 18 åren?

– Att vi har hållit en hög och jämn nivå. Vi är så uthålliga. I det medieklimat som finns i dag är det helt fantastiskt att man fortfarande kan ge ut en oberoende och självständig tidning utan annonser. Vi får inget statligt stöd utan går runt på intäkterna från prenumerationer och testförsäljning.

Och det sämsta?

– Det har jag förträngt. Det är inget jag går och tänker på.

FAKTA: Råd & Rön

Konsumenttidskrift, grundad 1958.

Plattformar: Tio tidningsnummer per år, webb, Facebook, Instagram och nyhetsbrev.

Upplaga: Uppåt 54 000 printprenumeranter, strax under 4 000 digitala prenumeranter. När tidningen var som störst i slutet av -80-talet hade Råd & Rön omkring 230 000 pappersprenumeranter.

Ägare: Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter (sedan 2006).

Ett test av ost från våren 2015 fick uppmärksamhet och kritik för ett missvisande resultat som drabbade en Uppsalabonde negativt.

– Buffelmozzarellatestet? Ja, det hade vi kunnat hantera annorlunda. En lärdom från det är att det gäller att vara snabb (om det blir fel). Det var inte jag, inte tillräckligt snabb.

Och samma år var det en länsavdelning av SD som olovligen använde er logotyp. Hur mycket fick de betala för varuintrånget?

– Ja, det var inte jättemycket. De var ångerfulla. Tror inte de direkt tänkte på att man inte gör på det sättet och de är inte de enda som har missbrukat vår logga. När vi upptäcker det så reagerar vi.

Vilka utmaningar står konsumenttidskrifter inför i dag?

– Testerna som vi gör tar tid och är dyra, samtidigt som marknaden för produkter och tjänster snabb och ändras ofta. Ju fler modeller som finns att välja på, desto svårare blir det att göra tester som är relevanta – och finns det många olika produktgrupper är det svårt att göra ett urval som blir intressant för många. Den nya direktförsäljningen från Kina ställer också nya krav. Elsäkerhetsverket har gått in och testat produkter och sett att vi nu får in produkter som är farliga. Men många lever i föreställningen att produkter är säkra om de ser ok ut. Tidigare har vi i Sverige överlag haft säkra produkter. En annan svårighet är att granska tjänstemarknaden som bara blir större. Den uppdateras ofta och det är svårt att få en övergripande kontroll.

Vad ska du göra nu?

– Dels sitter jag med i styrelsen för IIS (Internetstiftelsen i Sverige) och dels ska jag göra sådant jag tycker är kul. Jag går i pension i mitten av september. 3 september börjar min efterträdare Daniel Kjellberg så vi har lite överlämning där.

Text: Matilda Nilsson, Allt om tidskrifter nyhetsbrev

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.