Med ökad konkurrens skapas innovation

Torsdag 17 maj 2017

Den svenska tidskriftsbranschen i siffrorSveriges Tidskrifter vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, se trender över tid och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför har vi genomfört en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning.

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen genomgår just nu stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Undersökningen har gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, för att säkerställa en professionell metod och en oberoende part som kan hantera konfidentiella uppgifter. Tidskrifter har generellt inte drabbats lika hårt som till exempel dagspress av effekterna av förändrade medievanor, men var så säker på att även de svenska tidskrifterna förstått och sett konsekvenserna av en delvis ny marknad.

Tappet i reklamintäkter märks och stora amerikanska it-bolag har blivit konkurrenter om annonspengarna. Influencers (bloggare, youtubers och instagrammare etc) konkurrerar också om annonsörernas pengar, men de är även del av erbjudandet hos de större tidskriftsförlagen. Hos de flesta aktörer i tidskriftsbranschen har utvecklingen tvingat fram en hög innovationstakt, och en mängd nya intressanta initiativ stärker, i många fall, tidskrifternas position.

Den svenska tidskriftsbranschens 4 500 titlar representerar en enorm bredd när det gäller både innehåll, finansiering, målgrupper och utvecklingsmöjligheter, vilket vi försöker spegla i vår branschundersökning.

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter
Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter

Kerstin Neld vd Sveriges TidskrifterFredrik Wass

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.