Martina Bonnier: “I Sverige kan jag inte komma så mycket längre”

Torsdag 8 januari 2018

Portratt_1

Kritiserad. Beundrad. Avundad.
Damernas Världs chefredaktör Martina Bonnier lämnar ingen oberörd.

Text Jennie Aquilonius / Foto Jessica Segerberg
Artikeln publicerades ursprungligen i Allt om Tidskrifter nr 4, 2017.

Silverklänningen glittrar i strålkastarljuset. Martina Bonnier läser från det gyllene kuvertet:
– Vinnaren av Damernas Värld Guldknappen accessoar 2017 är Maj-La Pizzelli och Jonas Clason för ATP Atelier!

Publiken applåderar. Framför scenen sitter kvinnor på vita stolar med ett glas bubbel eller en liten champagneflaska i händerna. I år har Damernas Värld gått ihop med tre andra Bonniertitlar och ordnat Sweden Fashion & Beauty Day på hotell Waterfront vid centralstationen i Stockholm. En modefestival med modevisning, paneldiskussioner, föreläsningar, utställare och prisutdelning.

Martina Bonnier dyker upp på scenen igen iförd en svart axelbandslös klänning och decimeterhöga stilettklackar – hennes femte klädbyte i dag. Så fäster hon Guldknappen, Damernas Världs pris till framstående svenska modeskapare, på vinnaren Elin Klings bröst.

Några veckor tidigare träffas vi i en någon mindre glamourös miljö. I våras hade Martina Bonnier sitt eget kontor i Bonnierhuset på Torsgatan i Stockholm, fullt med kläder och skor. Kläderna får numera hålla sig på modevåningen i källaren, eftersom ingen längre har sitt eget rum här. Därför sitter vi i ett litet kalt konferensrum där grå rör med texten ”köldbärare tillopp” löper längs väggen i ena hörnet. Lite glamour har dock tagit plats i rummet i form av chefredaktörens leopardmönstrade stilettklackar och färgglada glittrande handväska.

Att hon bär samma namn som huset vi sitter i innebär, enligt Martina Bonnier, att hon förväntas jobba hårdare än andra. Hon beskriver sig själv som plikttrogen och lojal – frukten av en sträng uppfostran.

– Jag har fått lära mig att du är bara värd det här om du jobbar hårt.

Martina Bonnier tittar ner på den glittriga väskan och säger att hennes pappa, Dan Bonnier, var en orolig själ och familjen flyttade ofta. Som 25-åring hade hon flyttat 23 gånger. Familjen bodde i allt från Paris till Toronto och Halmstad och Martina Bonnier kände sig ofta ensam. En ensamhet som fortfarande kan dyka upp ibland.

– Den kan komma när jag är trött, känner mig rastlös eller deppig, när jag inte mår bra. Då försöker jag bygga upp mig själv, sova är den bästa kuren.

Nu har Martina Bonnier för första gången på länge flyttat igen. Hennes 17-åriga dotter har kommit in på high school i New York och Martina Bonnier har flyttat med henne dit. När hon vaknar gäller det att sätta sig in i vad som hänt under den svenska arbetsdagen, som håller på att ta slut, samtidigt som den amerikanska gryr.

– Det är lite klurigt att få ihop. Men det är lättare att få tag i folk till min artikelserie ”Martina möter”, alla är ju här.

Martina BonnierMartina Bonnier

Född: 1 mars 1966 på Lidingö.

Gör: Chefredaktör för Damernas Värld och DV Mode.

Familj: Gift med Sverker Thufvesson. Dotter på 17 år och son på 20 år.

Yrkesbana: Göteborgsposten, Gotlands tidningar, Vecko-revyn och Månadsjournalen. Tio år som moderedaktör på Damernas Värld. Startade DV Mode. Chefredaktör sedan 2011.

Martina har dessutom gett ut böckerna Fashionista (2008), Obsession: en modefamiljs bekännelser (2011) och Martinas modevärld: en guide till ett stilfullt liv (2014).

För ett år sedan tog Niklas Sessler över som ansvarig utgivare och ansvarig för redaktionen och produktionen av Damernas Värld. Martina Bonnier fokuserar i stället på nya affärer och format. I New York sitter hon fortfarande ständigt med sidplanen uppe, får information och ger feedback via Facetime: Nej, byt den där bilden, jag vill inte ha det där, jag förstår inte det här. Hon jobbar med event, som Sweden Fashion & Beauty Day, och åker på läsarresor.

– Jag älskar att träna. Det har blivit min grej och många blir inspirerade av det. Vi har börjat med läsarresor där jag åker iväg och tränar med folk för att boosta träning, skönhet och hälsa.

“Det är bloggen och Instagram sju dagar i veckan”

För snart 30 år sedan började Martina Bonnier som lärling på Göteborgsposten. Sedan dess har journalistiken blivit mer personcentrerad, plötsligt är hon själv ett varumärke. Ett varumärke som ska upprätthållas och underhållas.

– Jag ska ju finnas, nu har jag inte uppdaterat mig i dag, jag har inte hunnit, men det är bloggen och Instagram sju dagar i veckan, på julafton, nyårsafton, midsommarafton … Jag står på olika scener, träffar folk, gör många kändisintervjuer och står på röda mattan.

Om Martina
“På 90-talet hjälpte hon oss med mode på Veckorevyn. Hon var professionell, och ganska kompromisslös vilket var besvärligt. Vi kunde tycka att ’Äh, det där struntar vi i och gör det lite lättare för oss’. Det tyckte inte Martina om. Det tror jag är genomgående, även nu. Hon vill inte tulla på kvaliteten.”
Amelia Adamo, senior editor, Bonnier Magazines & Brands

Hennes egen assistent och modeavdelningen på Damernas Värld jobbar hårt med vad Martina Bonnier ska ha på sig vid olika tillfällen. Det kan bli många galaklänningar på en vecka.

– Det är mycket mer jobb än folk förstår. Jag kan inte heller smita undan plåtningsrepet, för då har jag inte gjort mitt jobb. Det är klart att det finns dagar när jag känner att åh vad jag inte vill det här, jag vill vara hemma med mina barn, titta på tv och käka popcorn.

Bakom scenen på Sweden Fashion and Beauty Day pågår förberedelserna. Martina har på sig den första av de fem klänningar hon kommer att bära under dagen.

Bakom scenen på Sweden Fashion and Beauty Day pågår förberedelserna. Martina har på sig den första av de fem klänningar hon kommer att bära under dagen.

Från början var det Martina Bonniers farfars bror, Lukas Bonnier, som tyckte att hon var ett journalistämne, och skickade ut henne som lärling. Efter en tur till Gotlands tidningar sommarjobbade hon som 24-åring på Veckorevyn.

– När sommaren var slut tittade chefredaktören Eva Birmann på mig och sa: ”Men du är ju bra på det här, jag tror vi fortsätter.”

Hon jobbade på som allmänreporter på Veckorevyn men modeintresset fick henne att sträcka på nacken för att försöka få en glimt av vad som hände på moderedaktionen. En dag tog hon mod till sig och bad om att få bli modeassistent. Chefen tittade på den unga reportern som om hon vore galen. Byta en skrivande tjänst mot att packa påsar?!

– Det var precis vad jag ville. Jag fick ju vara bredvid kläderna, umgås med dem. Det är färgen och formen som lockar. Det är också ett sätt att uttrycka och förändra sig själv, det är lite teater över det hela.

Om Martina
“Att bli omtyckt av Martina är något som gör att man känner sig utvald, speciell. Som när man står ensam på en scen och plötsligt får en strålkastare riktad mot sig. För under en sval och eteriskt vacker yta gömmer sig en rolig, klok, omtänksam och varmhjärtad kvinna som jag är oerhört glad att jag har förmånen att få kalla vän.”
Camilla Läckberg, författare och vän

Redan som liten köpte Martina Bonnier Vogue i stället för godis för veckopengen. I dag nördar chefredaktören gärna ner sig i modehistoria. Hon föreläser, skriver krönikor och böcker. Debuten Fashionista väckte stor uppståndelse när den kom 2008. Många förfasade sig över lyxen och de hundratusentals kronor Martina Bonnier lade på kläder och väskor som fyllde åtta garderober i lägenheten på Östermalm i Stockholm. Hennes dyraste köp var en Birkin-handväska för 65 000 kronor.

I en intervju med Sydsvenskan konstaterade Martina Bonnier att män lägger minst lika mycket pengar på vin och motorcyklar utan att någon höjer på ögonbrynen för det.

Romanen Obsession – en modefamiljs bekännelser sågades av bland annat Svenska akademins ständiga sekreterare Sara Danius i Dagens Nyheter: ”Halvvägs genom boken slås jag av tanken. En parodi. Boken måste vara en parodi, en helvetiskt slug parodi. Känner mig rent av dum. Att det skulle ta så lång tid innan polletten ramlade ned. Det finns bara en hake. Parodi på vad?”.

“Om jag vill något får jag kavla upp ärmarna och jobba”

Nu är en fjärde bok på väg ut lagom till julhandeln. Den utgår från Damernas Världs arkiv från 1940- och 50-talet, då när de flesta sydde sina kläder själva och modetidningarnas främsta uppgift var att skicka ut mönsterbilagor.

– Som chefredaktör tycker jag att det är viktigt att förvalta historien. Det har nog med mitt arv att göra, att förvalta journalistiken, det låter ju högtravande, men jag är skolad i den gamla skolan. När jag pratar med mina unga assistenter tror de inte att jag är klok; när jag började skrev vi på skrivmaskin och jag mätte bildtexter med linjal.

Och om någon hade sagt att Martina Bonnier en dag skulle sitta som chefredaktör på en stor modetidning, gå på New Yorks modevecka och hänga med Vogues legendariska chefredaktör Anna Wintour, så hade hon inte trott på det.

– Jag har nog inte det självförtroendet i dag heller. Jag är inte en person som säger ”Gud vad jag är bra”. Jag är mer envis och har en stark vilja. Om jag vill något får jag kavla upp ärmarna och jobba, och så vet jag att det kommer att bli en bumpy road.

Den kringresande uppväxten präglades också av alkoholmissbruk och depressioner inom familjen. Hur har det format dig?

– Det formar väl allas liv, eller hur? Det har varit tufft och är tufft. Men vem har inte en ryggsäck? Det som är bra med att allt inte har varit sol och värme är att jag i min chefsroll har lätt att förstå människor som har det svårt. Jag är inte rädd för att ta i problem. Många förstår nog inte att jag har den sidan, de tror att mode bara är en yta.

Martina Bonnier har ett rykte om sig att vara tuff och hård – och jämförs ibland med Vogues chefredaktör Anna Wintour, som sägs stå modell för den bitchiga bossen i boken Djävulen bär Prada. De har träffats flera gånger och Martina Bonnier är imponerad av Wintour som affärskvinna och förstår varför hon måste ha ett kyligt yttre.

– Om du hade så många människor som vill dig något hela tiden skulle du inte kunna vara så där bjussig och härlig, det skulle inte gå.

Portratt_4Varför vill du jobba på just Damernas Värld?

– Har jag något val liksom? skrattar hon.

– Nej, men det är Skandinaviens största modetidning. I Sverige kan jag inte komma så mycket längre. Nu har jag faktiskt gjort en stor förändring genom att flytta.

Hon är stolt över att leda en generationsöverskridande tidning. Bland prenumeranterna finns både mormödrar och deras barnbarn.

– Mode och skönhet är ålderslöst, du kommer inte att sluta vara intresserad av att se fin ut eller köpa ett nytt läppstift bara för att du fyller 70.

Men hur är det att själv åldras i en bransch där allt cirkulerar kring ungdom och skönhet? Martina Bonniers vardag fylls av kvinnor som anses vara världens vackraste. Då lutar hon sig mot sin erfarenhet och yrkeskunskap.

– Många unga människor kommer till mig och vill ha hjälp. Det är vad jag ska göra, inte försöka vara lika ung som dem. Jag har alltid de här vackra, unga kvinnorna omkring mig, nä, jag kan inte gå omkring och tänka på det, det hade varit helt förgörande, eller hur?

Martina tar en bild tillsamman med stylisten Nadia Kandil och modefotografen Rami Hanna.

Martina tar en bild tillsamman med stylisten Nadia Kandil och modefotografen Rami Hanna.

Som inspiratör vill hon förmedla att det är okej att åldras. En av hennes krönikor som fått stor uppmärksamhet handlade om naturlig skönhet. Damernas Värld skriver aldrig om kirurgiska ingrepp och Martina Bonnier har inte själv gjort några operationer eller injektioner.

– Jag har inte ens hål i öronen och använder ofta inte nagellack, säger Martina Bonnier och guldarmbanden klirrar när hon viftar med sina omålade fingertoppar.

“Ordet tidskrift är ganska gammaldags i dag, eller hur?”

På frågan om hon ser sin framtid inom tidskriftsbranschen blir svaret snabbt nej. Martina Bonnier säger att hon redan jobbar med mycket annat, som e-handel och att ta fram kollektioner tillsammans med olika designers. Det är en omvälvande tid för alla.

– Bara ordet tidskrift är ganska gammaldags i dag, eller hur? Vi är inte längre bara tidskrifter och det blir mer och mer så. Jag tror att magasinen kommer att vara kvar och att de får en nostalgisk revival. Frågor som vi ställs inför varje dag är hur vi ska hantera influencers och bloggare, och hur den journalistiken ska se ut i framtiden.

Hon vill bevara Damernas Värld och samtidigt utveckla nya affärer och idéer om kommunikation.

– Det händer mycket nytt just nu som kommer att utveckla sig till saker som jag inte riktigt kan säga ännu.

Om Martina
“Martina är inte intresserad av mode, hon är på riktigt besatt. Hon är oerhört kunnig och kanske den svensk som kan mest om couturen och de olika modehusen. Hon har, kanske med viss rätt, fått kritik för att hennes nivå av mode är avancerad och, för de flesta svenskar, oåtkomlig. Men de flesta kan ju faktiskt fortfarande njuta av att läsa Martinas texter utan att själva behöva köpa något. Vi lärde känna varandra 1987 på Veckorevyn, som då var den coolaste och hippaste modetidningen. Martina jobbade som modeassistent och jag var frisör och stylist. Sedan dess har vi bland annat genomfört ett antal guldknappar tillsammans och jag fick den stor äran att göra Martinas hår när hon gifte sig.”
Micael Bindefeld, vän och vd för event- och PR-byrån Micael Bindefeld AB.

På Stockholm Fashion & Beauty Day dunkar musiken i högtalarna. Efter prisutdelningen ska alla pristagare och jurymedlemmar plåtas i olika konstellationer. Martina Bonnier drar lite i överdelen på den svarta klänningen, korsar ena benet bakom det andra och drar upp mungiporna i ett leende mot kameran. Sedan drar redaktionen på Damernas Värld iväg henne bort mot tidningens monter.

Chefredaktören är glad och uppe i varv. Hon har varit igång sedan tidigt i morse och bland annat föreläst om ett av sina favoritämnen: brudklänningens historia från renässansen till i dag.

– Kläder är så mycket mer än de plagg du bär. Det handlar om hur vi har levt och hur kvinnors situation i samhället sett ut.

Martina Bonnier kom till Stockholm för några dagar sedan, direkt från modeveckan i Milano. Hon har gjort sju modeveckor på raken och nu stänger vårsäsongen. Hon är hemma på en kort visit för Guldknappen, budgetmöte och redaktionella möten. Snart går flyget åter mot New York.

 

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslagTeckna en gratis prenumeration på papperstidningen Allt om Tidskrifter och det digitala nyhetsbrevet med samma namn.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.