Margret Atladottir: ”Politism lyckas göra någonting annat”

Torsdag 13 april 2017

Margret Atladottir, redaktör PolitismI avsnitt 23 av Tidskriftspodden gästar Margret Atladottir – redaktör på Politism. Hör henne berätta om hur det gick till när Politism startades, utmaningarna med dagens opinionsjournalistik och sajtens unika läsarinteraktion.

Margret Atladottir kom till Nöjesguiden 2008 som vikarierande redaktionschef. Bara ett halvår senare tog hon klivet upp som chefredaktör och blev därmed, 23 år ung, tidningens yngsta chefredaktör någonsin. Snart lyckades hon förvandla Nöjesguiden – som publicerade uppmärksammade reportage om näthat och rasism – till en viktig röst i samhällsdebatten. 2013 värvades Margret till Aftonbladets storsatsning Politism: en vänsterinriktad opinionsbildande sajt för unga som ägs gemensamt av Kommunal, LO och Schibsted. I Tidskriftspodden berättar Margret att Politism var långt före sin tid när de startade, bland annat valde man att inte ha öppna kommentarsfält och bjuda in läsarna att påverka och bidra till innehållet.

– Vi lyckades göra någonting annat än vad som funnits tidigare i Sverige. Vi leker med formatet, försöker släppa på traditionerna samtidigt som vi behåller redaktörskapet.

Angående branschmediernas periodvis flitiga rapporterande om Politisms ekonomiska uppförsbacke, är Margret Atladottir inte jättenöjd.

– Jag blir extremt irriterad när jag ser de där rubrikerna, eftersom för mig finns det ett tydligt politiskt syfte. Nu säger jag inte att branschmedia har en politisk agenda men informationen kommer ju från våra meningsmotståndares sajter: rasistsidorna.

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby #22 Johan Såthe

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.