“Många initiativ handlar om att ta tillbaka makten från plattformarna”

Torsdag 21 mars 2018

Unn Edberg i Berlin

Unn Edberg tillsammans med två robotar som styrs med röstinstruktioner och gick omkring bland deltagarna på konferensen Digital Innovators Summit i Berlin.

Hallå där Unn Edberg, vice vd Chef och ordförande i Sveriges Tidskrifter. Du har varit på konferensen Digital Innovators Summit i Berlin, vad är ditt viktigaste intryck från konferensen?

– Det var mycket prat om data och AI, oavsett om det handlade om journalistik, marknadsföring eller annonsering. Att få koll på datan är affärskritiskt för alla medier och att börja använda AI är viktigt för att effektivt dra nytta av stora datamängder. Noterbart är också självförtroendet i branschen och hur många talare som pratar om framgångar för digitala läsarintäkter och nya tjänster. Många lyfter fram hur viktigt det är med riktigt bra journalistik. Jämfört med tidigare år märker jag en uppgradering av hur medieorganisationerna ser på originalinnehåll med hög kvalitet i relation till teknologisk innovation.

Något som förvånade dig?

– Hur tydligt många av talarna tar avstånd från plattformarna. Striden mellan innehållsproducenter och distributörer i den digitala världen, framför allt Facebook, är nu öppen både från scenen och i samtalen utanför. Många initiativ handlar om att ta tillbaka makten från plattformarna – och att lämna Facebook helt.

Hur står sig den svenska tidskriftsbranschen ur ett internationellt perspektiv?

– Vi ligger långt framme. En del som sägs från scenen är fullständiga självklarheter för oss som kommer från Sverige. Samtidigt finns mycket av lära av andra. Jag har varit på den här konferensen flera år nu och kan se att det finns alltfler spännande exempel från medieföretag utanför Skandinavien som har lösningar som ligger långt framme, inte minst från de stora förlagen i USA.

Läs mer. Unn Edberg sammanfattar insikterna från konferensen i ett eget inlägg på sin blogg hos Resumé.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.