Malin Ekman: ”God journalistik får aldrig vara inställsam”

Torsdag 6 november 2018

Malin Ekman. Foto: Johan Knobe

Malin Ekman ger en känga åt magasinsjournalistik som stryker medhårs i sin krönika för Allt om Tidskrifter. Malin Ekman är journalist och bland annat medarbetare i SvD Kultur och SvD Näringsliv där hon löpande skriver om medier. Foto: Johan Knobe.

Min relation till magasinsjournalistik är en kluven kärlekssaga.

Den började i eufori. När jag var flicka vann jag ett ridläger i Min Häst efter att – med hjälp av en uppslagsbok – ha svarat rätt om hovens anatomi.

Jag minns när jag öppnade Grattiskuvertet i köket och blev vimmelkantig av barndomslycka. Jag minns barbackaritterna i skymningen på lägret. Och jag minns hur jag varje gång tidningen kom slet av skyddsplasten och försjönk i min bubbla av oskuldsfull eskapism. Hur tacksam jag blev varje gång min mor berättade att hon förnyat min prenumeration.

På den tiden kände jag enorm respekt för tidskriften. Min vördnad för Min Häst påminner om den många svenska journalister känner för The New York Times. Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag aldrig skrev något tackbrev till redaktionen som valt ut mig ur högen av unga hästälskare. Men jag var så blyg och visste inte man formulerar sig inför en idol.

Långt senare, under tiden på journalisthögskolan, prenumererade jag på Vanity Fair. Pappersupplagan, förstås. En ansenlig del av studielånet måste ha vigts åt kalaset. En ny värld, långt borta från min i de gulmålade JMK-korridorerna i Garnisonen, öppnade sig. Jag älskade bilderna av Annie Leibovitz och Jonas Fredwall Karlsson och texterna av Christopher Hitchens och Michael Wolff. Det var intelligent journalistik i glamourös förpackning.

Jag gillar fortfarande magasin, men har ett kluvet förhållande till dem. Svenska tidskrifter tenderar att leva i symbios med världen de bevakar. Inte minst modejournalistiken som har en underdånig tonalitet gentemot makthavarna i branschen. Att granska industrin överlåter magasinen till dagstidningarna. Av tradition och rädsla för att annonsörerna ska dra sig ur.

Jag tycker att det är synd. Det borde vara möjligt med en modejournalistik med större anspråk än att stryka intervjupersoner och industrin medhårs. En som är utforskande, kritisk och intellektuell. Som sågar en kollektion då och då! Jag skulle börja prenumerera direkt.

Sportjournalistiken i dagstidningarna påminner i rättvisans namn om modejournalistiken i magasinen. Reportrarna tenderar att spegla sig i världen de skriver om. Men tidskriftjournalisterna har ändå något att lära av murvlarna på nyhetsredaktionerna. God journalistik får aldrig vara inställsam, aldrig väja för obekväma frågor, aldrig kompromissa med sin trovärdighet.

Ofta läser jag personporträtt i tidskrifter och får känslan av att intervjuaren söker bli vän med intervjupersonen. Det är ingen bra utgångspunkt.

Jag älskar eskapism i magasinform lika mycket nu som när jag prenumererade på Min Häst. Men det måste gå att inspirera och ifrågasätta samtidigt.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.