Lösningen framåt är helheten

Torsdag 17 maj 2017

Lars-DahmenBonnier Tidskrifter är en av de största aktörerna i den svenska tidskriftsbranschen. Vd Lars Dahmén berättar om hur Bonnier Tidskrifter arbetar för att att vara där målgruppen är. Och får frågor om framtiden för tryckta medier. 

Hur jobbar Bonnier Tidskrifter med print?
– Vi jobbar som alla gör i dag, där print är en viktig kanal bland andra. Självfallet är tryckta tidningar en viktig och dominerande del av omsättningen. Det är klart att vi är beroende av att göra bra magasin framåt också.

Berätta om era mest framgångsrika satsningar i print?
– Vi har många tidningar så det finns många exempel. Vi har hittat nya målgrupper som har fått egna magasin, till exempel tidningen M-Magasin för kvinnor 50 + eller Mama för “glossy moms”. Ett annat roligt exempel är Kamratposten, en tidning som dömdes ut för en del år sedan när allt skulle vara digitalt. För barn i rätt ålder är det en tidning som de längtar efter och den går riktigt bra. Föräldrarna har insett att det behövs en motpol till barnens skärmtid. Och läsarna älskar tidningen!

Hur kommer Bonnier Tidskrifter att jobba med tryckta tidningar i framtiden?
– Man måste komma ifrån den här stigmatiserande “antingen eller”-bilden som finns. Det tryckta magasinet har olika roller för olika målgrupper. Lösningen framåt är att se helheten. Vi ska serva varje målgrupp i de kanaler som fungerar.

Reklamintäkterna för print minskar, samtidigt som intäktsandelen från digital reklam ökar. Hur ser du på den utvecklingen?
– Det är klart att det stämmer, det har varit så för hela mediebranschen. Men man ska komma ihåg att magasinsförlag, med sitt kvalitativa innehåll, har mycket att erbjuda.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling?
– Utmaningen kommer vara att välja ut rätt idéer och genomföra dem och sedan ha uthållighet i en föränderlig värld. Att se hur idéerna fungerar och anpassa dem till teknikutvecklingen och göra allt det, samtidigt som vi gör det existerande, det är så förlagen måste jobba.

Matilda Nilsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.