Lars Dahmén: “Vi slår vakt om kvalitén – måste ge det lilla extra”

Torsdag 25 maj 2017

Lars Dahmén, vd Bonnier Tidskrifter

Gäst i Tidskriftspodden avsnitt 26 är Bonnier Tidskrifters vd Lars Dahmén. Vilken är den enskilt största utmaningen för Bonnierkoncernens tidskriftsverksamhet idag, och hur tycker han att journalistyrket måste utvecklas på sikt?

Lars Dahmén började sin mediekarriär som reporter på IDG. Med tiden arbetade han sig uppåt och blev så småningom vd för mediehusets svenska verksamhet. 2011 tog Lars Dahmén steget in i dasgstidningsvärlden när han blev vd för Sydsvenskan men den 1 augusti 2015 var han tillbaka i tidskriftssfären – nu som vd för Bonnier Tidskrifter. I Tidskriftspodden berättar Lars Dahmén att han är trött på diskussionen om papper kontra digitalt, det behöver inte vara “antingen eller”, säger han.

– Tidskriftsvärlden har levt alldeles för länge med inställningen att det är antingen eller: Antingen är man en papperskramare som älskar det tryckta ordet, eller så är man någon som tycker att papper är stenålder och som läser allt digitalt. Men så funkar det ju inte. Samma människor kan vara både och. Det måste vi lära oss att leva med.

I avsnittet berörs även, förutom frågor kring journalistikens och tidskriftsbranschens framtid, den stundtals heta diskussion som pågått under de senaste åren mellan frilansjournalister och flera tidskriftsföretag, däribland Bonnier Tidskrifter. Frilansjournalister och fackförbund har kritiserat Bonnier Tidskrifters nya avtalsförslag och menat att de varit alltför långtgående (se exempel från branschpressen här och här).

– Det här har inte handlat om att vi har sänkt några frilansarvoden. Men när vi köper in material idag, när världen ser ut som den gör, så måste vi ha en annan möjlighet att använda det materialet; att kunna paketera om det och använda i fler kanaler. Om vi, varje gång vi köper in exempelvis en artikel, ska diskutera med personen som har skrivit den hur vi kan använda texten och under vilka villkor – då blir det omöjligt för oss att jobba, säger Lars Dahmén. Kamratposten

— Bonnier Tidskrifters verksamhet innefattar tidskriftsutgivning, kundtidningsproduktion, digitala produkter som webb och magasin för läsplattor, event, böcker och kurser. Förutom Sverige har Bonnier Tidskrifter utgivning i Norge, Danmark, Holland och Belgien. Läs mer om Bonnier Tidskrifters olika varumärken här. Kamratposten (bilden t h) är är Bonnier Tidskrifters äldsta verksamma varumärke (1950).

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby #22 Johan Såthe. #23 Margret Atladottir. #24 Unn Edberg. #25 Ylva Johnson.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.