Konrad Olsson gästar Tidskriftspodden

Torsdag 14 december 2017

Konrad Olsson

Konrad Olsson har arbetat med tidskrifter i hela sitt liv. Redan i högstadiet grundade han popfanzinet Flare och lade därmed grunden för det som skulle bli hans karriär: magasinsmakande på högsta nivå. Sedan dess har han bland annat varit med och startat tidskriften Icon på Bonnier, varit chefredaktör för Plaza Magazine samt frilansat för en rad namnkunniga tidskrifter som Tidningen Vi, Café och Res. Hans senaste och kanske mest omtalade projekt hittills är varumärket Scandinavian Man – vars flaggskepp är magasinet. Och med det 244 sidor tjocka premiärnumret, som släpptes i höstas, verkar Konrad Olsson ha hittat hem.

✔️ “Scandinavian Man slår sig fri från traditionella tidskriftsnormer.”

✔️ “När jag lämnade Plaza Magazine och Plaza Uomo var jag trött på det dagliga slitet med att skapa ett magasin med tät utgivning – jag började bli cynisk.”

✔️ “Scandinavian Man går tillbaka till gamla klassiska magasinsvärden.”

✔️ “Det finns flera kända exempel där man använder magasinet som det yttersta kreativa utloppet men samtidigt gör andra saker.”

✔️ “Magasinet som form är en fruktansvärt bra kanal för att bygga trovärdighet.”

✔️ “Jag tror vi är den enda herrmodesatsningen i världen som haft jämlikhet som värdeord.”

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden är en intervjupodcast som erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnittScandinavian Man

#1 Kerstin Neld. #2 Olle Aronsson.#3 Susanna Lundell.#4 Irena Pozar. #5 Helle Klein och Karin Lennmor. #6 Patrik Hadenius.#7 Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17  Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby #22 Johan Såthe#23 Margret Atladottir. #24 Unn Edberg.#25 Ylva Johnson. #26 Lars Dahmén. #27 Camilla Björkman. #28 Matilda E Hansson. #29 Jonas Nordling. #30 Jonna Bergh. #31 Thomas Arnroth #32 Markus Wilhelmson #33 Frida Boisen

 

 

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.